W latach 50. XX wieku pewien producent filmowy przewidywał, że zainteresowanie telewizją – wówczas nowinką technologiczną – osłabnie już po sześciu miesiącach. W latach 70. prezes pewnej firmy produkującej komputery twierdził, że nikt nie będzie chciał tych urządzeń w domu. Z kolei w latach 90. pewien ekonomista oświadczył, że internet nie stanie się ważniejszy od faksu.

Nowe technologie często przyjmowane są ze sceptycyzmem, zwłaszcza jeśli nie od razu wiadomo, jak działają lub jakie przynoszą korzyści. Nie inaczej jest w przypadku technologii głosowych, takich jak Alexa. Niektóre aspekty ich działania wciąż bywają błędnie pojmowane.

Postanowiliśmy obalić kilka powszechnych mitów i wyjaśnić, jak działa Alexa. Oto, co warto wiedzieć:

blog_alexa1_final.jpg

Mit pierwszy: Alexa przez cały czas nagrywa wszystko, co mówię.

Fakt: Domyślnie urządzenie Echo nagrywa dźwięk dopiero po wykryciu przez nie wybranego przez użytkownika słowa aktywującego (lub po aktywacji przyciskiem).

Dopóki urządzenie Echo nie wykryje wybranego słowa aktywującego (obecnie mamy do wyboru słowa „Alexa”, „Amazon”, „Echo”, „Ziggy” i „Computer”), Alexa nie rejestruje ani nie przechowuje nagrań tego, co powiedzieliśmy my czy inna osoba przebywająca w pomieszczeniu. Umożliwia to wbudowany system wykrywania haseł kluczowych („keyword spotting”), który porównuje dźwięk mowy z wzorami akustycznymi słowa aktywującego. Urządzenia Echo nasłuchują fal dźwiękowych słowa aktywującego, ignorując całą resztę. Dlatego nasze urządzenie może wykryć słowo aktywujące bez podsłuchiwania prywatnych rozmów.

Klienci zawsze wiedzą, kiedy Alexa słucha ich poleceń. W inteligentnych głośnikach Echo znajduje się wskaźnik świetlny, który świeci na niebiesko, kiedy urządzenie nasłuchuje, czemu może towarzyszyć także sygnał dźwiękowy. Analogicznie w aplikacji Alexa niebieski pasek świetlny pojawia się w dolnej części ekranu telefonu.

Dla większego komfortu we wszystkich urządzeniach Echo można ręcznie wyłączyć mikrofony. Po ich wyłączeniu zapali się czerwone światło. Tutaj dowiesz się, jak działa Alexa.

Blog_alexa_2.jpg

Mit drugi: Nie da się sprawdzić, co Alexa nagrywa.

Fakt: Historię komend głosowych można przeglądać w aplikacji Alexa lub w internecie, istnieje także szereg opcji zarządzania nagraniami.

Kiedy mówimy do Alexy, nasze polecenie trafia do bezpiecznej chmury Amazon, co umożliwia asystentowi odpowiedź. Klienci mają kontrolę nad własnymi nagraniami głosowymi. Wszystkie nagrania wykonane przez Alexę i przesłane do chmury Amazon można zobaczyć w aplikacji Alexa, klikając kolejno Ustawienia > Prywatność Alexa > Przeglądaj historię komend głosowych. Można także sprawdzić ustawienia prywatności Alexy w internecie. Możemy odsłuchać nagranie lub zarządzać historią komend głosowych, usuwając określone nagrania – sortując według daty, urządzenia lub profilu. Możemy usunąć wszystkie jednocześnie, usuwać je na bieżąco lub w ogóle ich nie zapisywać.

Aplikacja Alexa pozwala nie tylko zarządzać nagraniami głosowymi, ale także kontrolować wykorzystanie naszych danych z Alexy, zarządzać uprawnieniami umiejętności Amazon i przeglądać historię inteligentnych urządzeń domowych (np. czy użyliśmy Alexy, aby włączyć lub wyłączyć inteligentne żarówki).

Klienci mogą również odwiedzić Centrum Prywatności Alexa, gdzie znajdą przydatne informacje o tym, jak zaprojektowaliśmy asystenta Alexa i urządzenia Echo z myślą o prywatności. Centrum zapewnia także łatwy dostęp do najważniejszych ustawień prywatności Alexy. Jeśli nie chcemy wyjmować telefonu czy korzystać z internetu, wystarczy powiedzieć: „Alexa, what are my privacy settings?” Dowiemy się, przez jaki czas nagrania głosowe są przechowywane i czy mogą być wykorzystywane do poprawy działania asystenta.
Warto wiedzieć: Aby dostosować ustawienia prywatności Alexy oraz znaleźć zabezpieczenia prywatności i funkcje, które Alexa udostępnia nam na życzenie, zachęcamy do przeczytania poradnika krok po kroku.

blog_alexa_3.jpg

Mit trzeci: Informacje udostępniane Aleksie nie są bezpieczne, a hakerzy za pośrednictwem urządzenia mogą mnie śledzić lub uzyskać dostęp do moich danych.

Fakt: Szyfrowanie danych, drobiazgowe kontrole zabezpieczeń i regularne automatyczne aktualizacje urządzeń obsługujących Alexę pomagają zapewnić jak najbezpieczniejsze działanie.

Nie tylko projektujemy wszystkie urządzenia i usługi z myślą o bezpieczeństwie, ale także angażujemy znaczne środki i wysiłki w testowanie i utrzymywanie bezpieczeństwa naszych urządzeń. Chodzi m.in. o konfigurowanie i weryfikację wymagań sprzętowych naszych urządzeń, przeprowadzanie kontroli zabezpieczeń aplikacji, automatyczne skanowanie w celu szybkiego wykrycia luk w zabezpieczeniach i wprowadzenia aktualizacji, przeprowadzanie drobiazgowych testów bezpieczeństwa oraz bieżącą weryfikację mającą zapewnić, że aktualizacje oprogramowania Amazon są autentyczne – czyli zostały zatwierdzone i dostarczone bezpośrednio przez Amazon. Ponadto wykrywamy i usuwamy luki w zabezpieczeniach we współpracy z wewnętrznymi i zewnętrznymi ekspertami ds. bezpieczeństwa.

Wszystkie dane przesyłane strumieniowo z urządzenia obsługującego Alexę do chmury są szyfrowane. Oprócz tego urządzenia są regularnie aktualizowane o najnowsze zabezpieczenia przed możliwymi zagrożeniami i lukami przez co najmniej cztery lata od ostatniej dostępności urządzenia w sprzedaży jako nowego na stronie Amazon.com. Aktualizacja odbywa się automatycznie po podłączeniu urządzenia.

Warto wiedzieć: Klientom, którzy chcą dodatkowo zabezpieczyć swoje konto, umożliwiamy weryfikację dwuetapową (zwaną również uwierzytelnianiem dwuskładnikowym).

blog_amazon_4.jpg

Mit czwarty: Każdy może podsłuchiwać mnie w domu, korzystając z funkcji Drop In.

Fakt: Funkcja Drop In jest domyślnie wyłączona. Po włączeniu tej funkcji należy najpierw przyznać osobom z listy kontaktów uprawnienia Drop In, którymi można zarządzać w dowolnym momencie.

Drop In to funkcja przypominająca domofon, która ułatwia dwustronny kontakt między członkami rodziny i znajomymi niezależnie od ich lokalizacji poprzez urządzenia obsługujące Alexę. Aby korzystać z funkcji Drop In, należy włączyć tę funkcję ręcznie i samodzielnie przyznać uprawnienia określonym osobom z listy kontaktów w aplikacji Alexa. Osoby te – rodzina, znajomi czy sąsiedzi – muszą być także zapisani w naszych kontaktach. (Oznacza to, że dopóki nie przyznamy dostępu innym kontaktom, możemy łączyć się tylko ze sobą i naszym domem).

Po przypisaniu nazw urządzeniom w różnych pomieszczeniach domu możemy prowadzić rozmowy podobnie jak przez domofon, mówiąc na przykład: „Alexa, Drop in on Kitchen.” Możemy komunikować się ze znajomymi i członkami rodziny, którzy mają urządzenia obsługujące Alexę, mówiąc na przykład: „Alexa, Drop In on grandma”.

Warto wiedzieć: Możemy ustawić tryb „Do Not Disturb” w jednym urządzeniu Echo (lub we wszystkich), mówiąc: „Alexa, turn on Do Not Disturb”. Funkcja ta blokuje powiadomienia, takie jak połączenia, rozmowy Drop In i wiadomości przesyłane do danego urządzenia.

Więcej informacji o funkcjach i ustawieniach prywatności urządzeń obsługujących Alexę.