sPRAWA dla konsumenta

Czy każdy kupujący jest konsumentem? Czy wiesz, jakie masz prawa i obowiązki z chwilą, gdy klikniesz, aby zamówić wybrany produkt lub usługę? Na tej stronie znajdziesz przydatne wskazówki i najważniejsze informacje o bezpiecznych zakupach. Dowiedz się, jakie sklepy wybierać i na co zwracać uwagę, by unikać przykrych niespodzianek. Ty kupujesz, Ty decydujesz. To Twoja sprawa. To sPRAWA dla konsumenta.

Kupujesz w sieci? Sprawdź, kiedy jesteś konsumentem i czy znasz swoje prawa

Konsumenci, aby móc w pełni korzystać z najlepszych doświadczeń zakupowych, powinni znać swoje prawa. Te podstawowe gwarantują im m.in. prawo do informacji, odstąpienia od umowy czy reklamowania wad produktu. Z tego artykułu dowiesz się, komu i kiedy przysługują te prawa i jak Amazon dba o interesy konsumentów.
Dbamy o sprawy konsumentów
Szeroki wybór produktów, dostępność i wygoda - za to najbardziej konsumenci cenią zakupy online. Ale czy wraz ze wzrostem popularności e-commerce, rośnie nasza wiedza na temat praw i obowiązków konsumentów?

W Amazon dbamy o sprawy konsumentów i dzielimy się sposobami na udane zakupy. Każdego dnia pracujemy nad tym, aby zapewnić najlepsze doświadczenia zakupowe setkom milionów klientów na całym świecie! Dbamy o to, aby czuli się u nas bezpiecznie i komfortowo.

Podejmujmy też liczne działania przeciwko nieuczciwym podmiotom, aby pomóc klientom ustrzec się przed internetowymi oszustwami. Strona „sPRAWA dla konsumenta” to miejsce, gdzie można znaleźć najważniejsze informacje na temat praw i obowiązków konsumenckich oraz sposobów na udane i bezpieczne zakupy.

Czy wiesz, że...

w Polsce jest ok. 31 mln konsumentów - czyli osób fizycznych dokonujących z przedsiębiorcą takiej czynności prawnej (np. zawierającej umowę), która nie jest związana bezpośrednio z działalnością gospodarczą lub zawodową tej osoby. Tak wynika z wyliczeń Stowarzyszenia Ochrony Konsumentów Aquila.

nie każdy kupujący jest konsumentem, ponieważ prawo konsumenckie nie ma zastosowania do umów zawieranych między dwoma przedsiębiorcami ani pomiędzy dwoma konsumentami

80% z 30 milionów użytkowników Internetu w Polsce robi zakupy online, głównie za sprawą ceny, szerokiego wyboru i wygody - wynika z raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2023”

w przypadku reklamacji wystarczy jakikolwiek dowód zakupu! Zgodnie z polskim prawem może to być, ale nie musi – paragon, a także na przykład potwierdzenie płatności kartą lub wydruk historii operacji z konta

zaledwie 20% badanych ocenia swój poziom znajomości praw konsumenckich bardzo dobrze i dobrze, a jednocześnie niemal połowa respondentów (47%) czuje potrzebę zdobycia wiedzy na temat bezpiecznych zakupów – to wnioski z raportu Fundacji Forum Konsumentów „(Nie)świadomy Konsument 2023”

15 marca został ogłoszony w 1983 roku Światowym Dniem Praw Konsumenta przez Consumers International - międzynarodową organizację związków konsumenckich. Miało to miejsce na pamiątkę wystąpienia prezydenta John F. Kennedy`ego, gdzie podczas prezentacji projektu ustaw o prawach konsumentów powiedział: "Wszyscy jesteśmy konsumentami".

Sprawy konsumenta w mediach
  • Ponad 70 proc. Polaków przynajmniej raz w miesiącu dokonuje zakupów online. To oznacza, że nadszedł czas na intensywną edukację użytkowników e-commerce. Co nam wolno, a o respektowanie których praw powinniśmy się upominać? Gdzie interweniować jeśli sprzedawca nie uznaje naszych roszczeń?
  • Jak oddać produkt kupiony online? Czy sprzedawca może odmówić nam jego przyjęcia? Czym różni się niezgodność towaru z umową od gwarancji i czy do każdych zakupów powinien być dołączony paragon? Z tej części poradnika Amazon "sPRAWA dla konsumenta" dowiesz się, jakie są najważniejsze prawa i obowiązki związane z zakupami przez internet. Sprawdź, czy znasz je wszystkie!
  • Na czym polegają cztery prawa konsumenta i jak sprzedający je respektuję? „Nie chcemy wolnej amerykanki” - zapewnia przedstawicielka Amazon.pl i prezentuje wyniki badań, które potwierdzają, że konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich praw i obowiązków. Jak edukacja klientów wpływa na jakość towarów i usług? Czy sztuczna inteligencja pracuje na rzecz sprzedawcy czy klienta?
  • Zakupy w internecie robi już 79 procent Polaków, ale nie wszyscy wiedzą jednak kiedy i jak domagać się zwrotu pieniędzy, wymiany towaru lub naprawy (np. jeśli produkt jest wadliwy). Znajomość przepisów pozwala uniknąć oszustw i nieuczciwych praktyk ze strony sprzedawców internetowych.
  • Coraz więcej Polaków wie, jakie prawa im przysługują w trakcie zakupów. Tak wynika z najnowszego badania Ariadny zrealizowanego na rzecz Fundacji Forum Konsumentów i Amazon z okazji Światowego Dnia Konsumenta.
  • Kiedy robimy zakupy w sieci mamy do wyboru wiele opcji płatności. Za kupiony towar możemy zapłacić przelewem lub kartą. Możemy skorzystać z wirtualnej portmonetki, albo zapłacić dopiero przy odbiorze. Możliwości jest sporo, nie powinno nas to jednak zwolnić z czujności. Jak kupować, by się nie dać złowić oszustom?
  • Jeśli przyjąć – za Johnem F. Kennedym – że „wszyscy jesteśmy konsumentami”, to kwestia praw, które przysługują kupującym, zyskuje na znaczeniu. Tym bardziej że Polacy coraz lepiej się w nich orientują. To najważniejszy wniosek z najnowszego badania Forum Konsumentów i Amazon.
  • Zakupy w Internecie są bardzo wygodne, ale niosą też za sobą pewne zagrożenia, które warto umieć rozpoznawać. Czym jest phishing, spoofing i scam? Jak odróżnić autentyczną recenzję danego sklepu lub produktu od fałszywej i nie dać się złapać w pułapkę? To kolejny materiał z seriiporadnikowej sPRAWA dla konsumenta, pomagającej Polakom w bezpiecznych e-zakupach.
Wydarzenia
  • 13 marca 2024
    Warsawa, Widok Towers

    Mity wiedzy konsumenckiej, czyli dlaczego deklaracje często nie pokrywają się z jego zachowaniem? Czy pojęcie świadomy konsument jest nadużywane? Gdzie i jakich informacji szukają konsumenci w świecie nadmiaru informacji i produktów. Na konferencję z okazji Światowego Dnia Konsumenta zaprasza Forum Konsumentów.
  • 26-27 marca 2024
    Warszawa, Centrum Kreatywności Targowa

    Wydarzenie poświęcone własności intelektualnej z udziałem ekspertów i praktyków rynku. Wśród tematów podjętych podczas konferencji znajdą się: walka z podróbkami w internecie oraz nowe prawo własności intelektualnej.
Partnerzy
  • Głównym celem organizacji jest jest poprawa świadomości prawnej w społeczeństwie oraz udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej konsumentom.
  • Organizuje szkolenia upowszechniające wiedzę konsumencką i promuje prawa konsumenta wśród wszystkich grup społecznych.
  • Celem FFK jest wyzwalanie siły i mocy sprawczej konsumentów – dbając o ich interesy, prawa i wolności. Buduje społeczność, której wybory konsumenckie nie są obojętne i promuje najwyższe standardy jakości obsługi konsumenta.
  • Portal centrumkonsumenckie.pl zajmuje się sprawami związanymi z problemami konsumentek i konsumentów oraz prawem konsumenckim. Serwis pomaga w łatwy sposób znaleźć odpowiedzi na pytania dotyczące bezpiecznych zakupów.