Wszystkie innowacje i nowe rozwiązania opracowywane, a następnie wdrażane przez Amazon mają jeden nadrzędny cel – zapewnić klientom najlepsze doświadczenia zakupowe. I chociaż, jak mawiał Jeff Bezos, nie możemy przewidzieć przyszłości, to możemy być pewni, że klienci zawsze będą szukać szybszych i bardziej przystępnych cenowo ofert. Dlatego, aby spełnić oczekiwania dotyczące niższych cen i większego wyboru, stale rozwijamy liczącą już ponad 400 milionów produktów ofertę Amazon.pl i dostarczamy klientom okazji zakupowych, takich jak Prime Day czy Black Friday Week.

Konsument w świecie cyfrowych możliwości

Według raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2023” w Polsce 80% z 30 milionów użytkowników Internetu robi zakupy online, przyciągnięci przede wszystkim szerokim wyborem i wygodą. Dla 46% respondentów najważniejszym jest atrakcyjna cena produktu, ale na decyzję o zakupie mają wpływ również niskie koszty wysyłki i pozytywne wcześniejsze doświadczenia.

Konsument odgrywa kluczową rolę w dzisiejszym kształtowaniu gospodarki, w tym w świecie e-commerce. Zrozumienie i spełnienie jego potrzeb stanowi fundament powodzenia dla firm działających w tej branży. Jednakże rola konsumenta nie ogranicza się jedynie do bycia odbiorcą usług e-commerce. Konsument staje się istotnym aktorem, mając wpływ na rozwój rynków i branż za zgodnie z filozofią „my wallet my vote” - czyli może świadomie wybierać, na co wydaje swoje pieniądze, komu je przekazuje, co stanowi swoiste zagłosowanie na dany produkt, usługę czy markę.
komentuje Agnieszka Plencler, Prezeska Forum Konsumentów

Jak wynika z raportu Forum Konsumentów „Dlaczego konsument (nie)chce e-commerce?”, uczciwość i przejrzystość w komunikacji z klientem jest kluczowa dla budowania z nim trwałych relacji. Dotyczy to tworzenia oferty, ale też informowania o proaktywnych działaniach, które podejmuje dla społeczeństwa czy środowiska. Ważnym aspektem transparentnej komunikacji, na który klienci zwracają szczególną uwagę, są recenzje na temat produktów.

To przekorne pytanie otwiera dyskusję o poważnych wyzwaniach, jakie stoją zarówno przed decydentami, biznesem, jak i konsumentami w tworzeniu gospodarki w wymiarze online.

Transparentne zasady i autentyczne recenzje

Amazon jako pierwszy na świecie sklep internetowy, który w 1995 roku umożliwił klientom dodawanie recenzji, szczególnie mocno dba o bezpieczeństwo klientów i autentyczność publikowanych opinii. Tylko w 2023 roku wszczął w Europie postępowania przeciwko 23 nieuczciwym praktykom pośredników publikujących fałszywe opinie, w tym dwa (po raz pierwszy) w Polsce. Dodatkowo, wspólnie z Booking.com, Expedia Group, Glassdoor, Tripadvisor i Trustpilot powołaliśmy międzysektorową Koalicję na Rzecz Zaufanych Recenzji, której zadaniem jest zdefiniowanie najlepszych praktyk w zakresie hostingu recenzji online i udostępnianie metod wykrywania fałszywych recenzji, mając na celu powstrzymanie ich u źródła.

lewiatan_konferencja
lewiatan_konferencja
lewiatan_konferencja

Dbałość o bezpieczeństwo jest także ściśle związana z pokonywaniem barier zakupowych Polaków, którzy – jak wynika z raportu Polityki Insight „Wyzwania rynku e-commerce z perspektywy konsumenta” – obawiają się internetowych przestępstw. Dlatego debata wokół rozwoju handlu internetowego toczy się głównie wokół zaufania. Potwierdzili to uczestnicy konferencji „Konsument w świecie nowych cyfrowych możliwości” podkreślając znaczenie przepisów regulujących zasady uczciwego handlu internetowego oraz konieczność dalszego rozwoju innowacji w zakresie ochrony uczestników e-commerce, zarówno sprzedawców, jak i klientów.

Co jeszcze ma wpływ na decyzje zakupowe Polaków? Marco Reissig, Country Manager Amazon.pl wyróżnia cztery szczególne obszary:

Przede wszystkim są to: doskonała orientacja na wygodne i bezpieczne metody płatności, czego dowodem jest tak chętnie stosowany BLIK. Polscy konsumenci okazali się być także niezwykle zgodni, wskazując na Paczkomaty jako najwygodniejszą i najbardziej zrównoważoną opcję dostawy oraz na atrakcyjne ceny, jako ważny czynnik decydujący o zakupie. Chociaż ten ostatni element wskazałbym jako cechę wspólną wszystkich klientów na całym świecie. Jednak wszystkie te zwyczaje zakupowe łączy jedno – zaufanie. Klienci muszą być pewni tego, co otrzymają, gdy kupują na Amazon.pl. Dlatego nieustannie inwestujemy w narzędzia, które chronią klientów, zapewniając im bezpieczne zakupy online.

Widzimy ogromne postępy w zakresie dobrych praktyk stosowanych w branży detalicznej, ale zarówno my, jak i cały segment e-commerce, mamy przed sobą jeszcze długą drogę do tego, by zapewnić klientom i sprzedawcom jak najwyższe standardy. Dlatego nieustannie inwestujemy, wdrażamy innowacje i dążymy do tego, by być solidnym partnerem e-commerce, zapewniając zarówno kupującym i sprzedającym, jak najlepsze doświadczenia.