Na całym świecie Katastrofy naturalne mają wpływ na społeczności, w których mieszkają i pracują nasi klienci, pracownicy oraz ich rodziny. Jako Amazon mamy wyjątkową możliwość udzielenia wsparcia dzięki naszemu doświadczeniu w logistyce i technologii oraz silnej sieci Amazończyków, którzy głęboko troszczą się o swoje społeczności. Zależy nam na promowaniu zasad bezpieczeństwa, zachowania w sytuacjach kryzysowych, a także wsparciu lokalnych społeczności i organizacji, które pomagają potrzebującym w czasach klęsk i zagrożenia.

Edukacja to podstawa

Pandemia COVID-19, wojna, lokalne katastrofy klimatyczne nikogo nie mogą pozostawiać obojętnymi. W Amazon stawiamy na edukację, również w kwestii tego, jak zachować się w sytuacji zagrożenia. W Polsce zaprosiliśmy przedstawicieli PCK, aby w oparciu o swoje duże doświadczenie, pokazali naszym pracownikom, jak we właściwy sposób przygotować się na sytuacje kryzysowe.
mówi Barbara Krystosiak, menadżerka ds. projektów społecznych Amazon w Europie Środkowo-Wschodniej
amazon_disaster_PCK
amazon_disaster_PCK
amazon_disaster_PCK
amazon_disaster_PCK

We współpracy z Polskim Czerwonym Krzyżem przeprowadzono szkolenia dla Amazończyków z kilku centrów logistycznych oraz biura w Warszawie. Warsztaty prowadzone były przez trenerów z Grup Pomocy Humanitarnej PCK, w ramach których ratownicy w praktycznych ćwiczeniach pokazali, w jaki sposób przygotować się na kryzysowe sytuacje, wypadki i katastrofy. Nasi pracownicy mieli również możliwość wzięcia udziału w globalnej akcji edukacyjnej online wspierającej UNICEF.

Było to jedno z ciekawszych szkoleń czy raczej warsztatów w jakich uczestniczyłem. Bardzo ciekawy temat i jak najbardziej na czasie.
mówi Artur Sułek z centrum logistycznego WRO1 w Bielanach Wrocławskich

Przypomnijmy zatem, co należy zrobić, aby być bezpiecznym i przygotowanym na sytuacje kryzysowe, wypadki czy katastrofy:

1. Przygotuj swój podręczny zestaw ratunkowy
Pomyśl o przygotowaniu podręcznego zestawu ratunkowego – spakuj plecak lub torbę, w której znajdują się niezbędne rzeczy, ułatwiające przetrwanie w sytuacji kryzysowej. Zestaw powinien zawierać m.in.: apteczkę oraz kopię ważnych dokumentów, latarkę, dodatkowe baterie i gotówkę, a także żywność o długim terminie przydatności do spożycia i wodę.

2. Opracuj swój plan działania
Każda z sytuacji kryzysowych jest inna, ale warto ustalić plan działania dla danej rodziny. Wspólnie określmy, gdzie możemy się spotkać, gdy z jakiegoś powodu zostaniemy rozdzieleni oraz jak i z kim się skontaktować, aby poinformować o tym, że jesteśmy bezpieczni.

3. Zadbaj o kontakt
Zawsze dobrze mieć też przy sobie kartę ICE z danymi kontaktowymi do ważnych dla nas osób, które należy powiadomić w razie nagłego wypadku. Zapisane na karcie numery telefonów pozwalają służbom ratunkowym na szybki kontakt z bliskimi osoby poszkodowanej. Warto też ustalić kontakt ICE w telefonie, ale pamiętajmy, że w sytuacji kryzysowej możemy stracić telefon, nie mieć naładowanej baterii lub dostępu do prądu.

amazon_pck_di.jpg

Podstawowy zestaw ratunkowy

Wolontariusze Amazon z Sosnowca spakowali również kilka tysięcy podstawowych zestawów ratunkowych dla PCK. Zawierają one: torbę, latarkę, butelkę z filtrem, opakowanie na dokumenty, ulotkę informacyjną z planem na wypadek sytuacji kryzysowej oraz kartą ICE.

Cieszymy się, że Amazon jako odpowiedzialna firma wspiera jeden z głównych filarów działań Polskiego Czerwonego Krzyża - dbanie o bezpieczeństwo innych oraz edukację na ten temat. To bardzo ważne, aby wiedzieć, jak reagować w sytuacji klęsk i katastrof, zanim mogą się one wydarzyć.
Małgorzata Szukała, kierowniczka działu komunikacji i fundraisingu w Polskim Czerwonym Krzyżu

Centrum pomocy poszkodowanym w katastrofach żywiołowych

W marcu 2024 r. Amazon uruchomił również pierwsze w Europie Disaster Relief Hub - centrum pomocy poszkodowanym w katastrofach żywiołowych, które znajduje się w centrum logistycznym w Rheinberg koło Düsseldorfu. Umożliwi ono dostarczenie pomocy humanitarnej do organizacji partnerskich w czasie krótszym niż 72 godziny od zgłoszenia zapotrzebowania. Firma prowadzi już podobne centra w USA, Azji oraz Australii, dzięki czemu od 2017 roku pomogła poszkodowanym w ponad 145 klęskach żywiołowych i kryzysach humanitarnych.