Od 2021 r. publikujemy „Raport Amazon o ochronie marek”, który prezentuje nasze wysiłki na rzecz ochrony klientów, marek i partnerów handlowych przed podróbkami. W piątej edycji raportu nadal wskazujemy, jak połączenie wiodącej w branży technologii i strategicznych partnerstw skutecznie powstrzymuje nieuczciwych sprzedawców i wywiera pozytywny wpływ w tym zakresie, wykraczający poza sprzedaż w naszym sklepie.

W 2024 r. zainwestowaliśmy ponad miliard USD i zatrudniliśmy tysiące specjalistów – w tym naukowców zajmujących się uczeniem maszynowym, programistów oraz doświadczonych badaczy – którzy poświęcili się pracy na rzecz ochrony klientów, marek, partnerów sprzedażowych oraz naszego sklepu przed podróbkami, oszustwami i innymi rodzajami nadużyć w tym zakresie.

Czy każdy kupujący jest konsumentem? Czy wiesz, jakie masz prawa i obowiązki z chwilą, gdy klikniesz, aby zamówić wybrany produkt lub usługę? Na tej stronie znajdziesz przydatne wskazówki i najważniejsze informacje o bezpiecznych zakupach. Dowiedz się, jakie sklepy wybierać i na co zwracać uwagę, by unikać przykrych niespodzianek. Ty kupujesz, Ty decydujesz. To Twoja sprawa. To sPRAWA dla konsumenta.

Sukces naszej strategii ochrony marek opiera się na czterech kluczowych filarach:

  1. Zdecydowanych i proaktywnych działaniach mających na celu ochronę naszego sklepu.
  2. Wiodących w branży narzędziach, które umożliwiają właścicielom praw współpracę z nami w celu lepszej ochrony ich marek.
  3. Postępach w pociąganiu nieuczciwych sprzedawców do odpowiedzialności.
  4. Zwiększonej ochronie i edukacji klientów.

To była wieloletnia podróż, podczas której odnosiliśmy wiele sukcesów w zwalczaniu podróbek.
Oto kilka najważniejszych informacji z naszego „Raportu o ochronie marek” za 2024 rok:

Innowacje w zakresie sztucznej inteligencji skutecznie powstrzymują naruszenia

Dzięki ciągłym inwestycjom w sztuczną inteligencję usprawniliśmy nasze proaktywne kontrole, automatyzując i skalując systemy ochrony własności intelektualnej i wykrywania podróbek. Kontrole te poskutkowały zablokowaniem ponad 99 proc. podejrzanych ofert naruszających prawo, zanim właściciele marek zdążyli je odkryć i zgłosić. Od 2020 r. - w czasie, gdy liczba produktów dostępnych w sprzedaży w naszym sklepie stale rośnie - zaobserwowaliśmy ponad 35 proc. spadek łącznej liczby uzasadnionych zgłoszeń dotyczących naruszeń składanych przez marki.

Zaawansowane narzędzia i technologia ułatwiają ochronę i zabezpieczają marki

W 2024 r. uruchomiliśmy interfejs programowania aplikacji (ang. application programming interface – API) dla naszego programu Transparency, automatyzując proces rejestracji marek i zarządzania ich produktami. Ponad 2,5 mld produktów zostało zweryfikowanych jako oryginalne w ramach programu, który objął 88 tys. marek na całym świecie, w tym firmy z listy Fortune 500, globalne marki, startupy i małe firmy.

Kontynuujemy współpracę z sektorem publicznym i prywatnym, aby pociągnąć nieuczciwych sprzedawców do odpowiedzialności

Współpracując z markami i organami ścigania byliśmy w stanie pociągnąć do odpowiedzialności więcej nieuczciwych podmiotów – poprzez procesy cywilne i sprawy karne kierowane do odpowiednich służb. Od momentu swojego powstania w 2020 r., specjalna jednostka Amazon ds. zwalczania podróbek pociągnęła do odpowiedzialności ponad 24 tys. nieuczciwych podmiotów w drodze postępowań sądowych i spraw karnych przekazanych organom ścigania. W 2024 r. pomogliśmy w wykryciu, przejęciu i odpowiednim zutylizowaniu na całym świecie ponad 15 mln podróbek. W ten sposób zapobiegliśmy nie tylko szkodom, które ponieśliby nasi klienci ale przyczyniliśmy się do zatrzymania ich odsprzedaży na innym etapie łańcucha dostaw.

Nasza edukacja i ochrona klientów zapewniają bezpieczne i godne zaufania zakupy

Oprócz proaktywnej ochrony naszych klientów i sklepu przed nieuczciwymi sprzedawcami, pamiętamy też o zapewnieniu konsumentom informacji, które pomagają im samodzielnie chronić się przed oszustami. Rozwijamy te działania dzięki partnerstwom z sektorem publicznym i prywatnym, a w 2024 r. poszliśmy o krok dalej. Między innymi nawiązaliśmy współpracę z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Znaków Towarowych (International Trademark Association – INTA) i zainicjowaliśmy 2024 Unreal Campaign Challenge, w ramach którego członkowie organizacji DECA z całego świata tworzyli 60-sekundowe filmy edukacyjne na temat zagrożeń związanych z kupowaniem podróbek. Zwycięzcy zostali uhonorowani podczas corocznej konferencji International Career Development Conference (ICDC), gdzie ich prace zaprezentowano przed tysiącami studentów.

Jesteśmy dumni z postępów, jakie poczyniliśmy w zapobieganiu sprzedaży podróbek w naszym sklepie. Wymagało to wytrwałości i wprowadzenia różnorodnych innowacji, przy czym nie byłoby to możliwe bez partnerstw, które udało nam się zbudować z markami, stowarzyszeniami, decydentami, organami ścigania i innymi podmiotami wspierającymi ten proces. Pozostajemy zaangażowani w dalsze działania i nie spoczniemy, dopóki nie sprawimy, że liczba podróbek w naszym sklepie będzie równa zeru.

Raport o ochronie marek za 2024 rok zawiera szczegółowe informacje na temat strategicznych obszarów oraz postępów, jakie poczyniliśmy w minionym roku.