Kluczowe wnioski:

  • Amazon wdrożył milionowego robota w swoich operacjach,
  • Nowy, generatywny model AI poprawi efektywność poruszania się floty robotów o 10 proc.,
  • Efektem wdrożeń jest szybszy czas dostawy i niższe koszty dla klientów,
  • Już ponad 700 tys. pracowników Amazon przeszło szkolenia, przygotowując ich m.in. do pracy z nowoczesnymi technologiami.

Amazon osiągnął dwa istotne kamienie milowe w rozwoju robotyki i sztucznej inteligencji - wdrożyliśmy milionowy egzemplarz robota, umacniając tym samym naszą pozycję największego na świecie producenta i operatora robotów mobilnych. Jubileuszowe urządzenie trafiło do centrum realizacji zamówień w Japonii i zasiliło globalną sieć logistyczną Amazon, obejmującą ponad 300 obiektów na całym świecie.

DeepFleet-2.jpg

Równolegle wprowadzamy nowy model bazowy generatywnej sztucznej inteligencji – DeepFleet – zaprojektowany z myślą o tym, by cała nasza flota robotyczna była bardziej inteligentna i wydajna. Technologia ta będzie koordynować ruch robotów w naszych centrach logistyki, skracając czas ich podróży o 10 proc. Efekt? Szybsze dostawy i niższe koszty operacyjne.

Inteligentne zarządzanie ruchem robotów

DeepFleet działa podobnie jak inteligentny system zarządzania ruchem na zatłoczonych ulicach w dużym mieście – optymalizuje trasy i koordynuje ruch robotów, aby zminimalizować zatory i skrócić czas realizacji zadań. W efekcie roboty szybciej i sprawniej poruszają się po centrach logistycznych, przyspieszając obsługę zamówień klientów. 

DeepFleet-3.jpg

DeepFleet, czyli nowy model AI, stworzony w oparciu o nasze znaczące doświadczenie w zakresie zarządzania zapasami w centrach logistycznych Amazon oraz z wykorzystaniem narzędzi chmurowych Amazon Web Services 9aws0, tj. Amazon SageMaker, na nowo definiuje proces optymalizacji floty. Nowy system pozwala nam tym samym przechowywać więcej produktów w centrach logistycznych zlokalizowanych bliżej naszych klientów, co skraca czas dostawy i obniża koszty. Model oparty jest na sztucznej inteligencji, która uczy się i doskonali w czasie na podstawie nowych danych, dlatego też jego skuteczność będzie z czasem coraz większa, co przełoży się na kolejne sposoby optymalizacji współpracy między naszymi robotami.

10 lat innowacji Amazon w dziedzinie robotyki

Amazon rozpoczął swoją przygodę z robotyką w 2012 roku, wprowadzając wówczas jeden typ robota, służącego do transportu regałów. Od tego czasu flota znacząco się rozwinęła i dziś obejmuje różne typy urządzeń, które wspierają i ułatwiają codzienną pracę naszych zespołów w centrach logistycznych, zwiększają ich bezpieczeństwo i optymalizują operacje w logistyce e-commerce. Np. roboty Hercules przenoszą ładunki o wadze do nawet ponad 560 kg, roboty Pegasus wykorzystują precyzyjne taśmy przenośnikowe do obsługi pojedynczych paczek, a Proteus – pierwszy w pełni autonomiczny robot mobilny Amazon – samodzielnie transportuje wózki wypełnione zamówieniami klientów, poruszając się przy tym bezpiecznie wśród pracowników w otwartej przestrzeni centrum logistycznego.

Roboty te nie zastępują ludzi – współpracują z nimi, przejmując ciężkie i powtarzalne zadania, tworząc jednocześnie nowe możliwości rozwoju w zakresie umiejętności technicznych. Od 2019 roku Amazon przeszkolił, a zatem pomógł podnieść kwalifikacji, ponad 700 tys. pracowników, przygotowując ich m.in. do pracy z nowoczesnymi technologiami. Co ciekawe - w nowym centrum realizacji zamówień w Shreveport (Luizjana), gdzie zastosowano najnowsze rozwiązania z zakresu robotyki, zatrudnienie w obszarach utrzymania ruchu oraz inżynierii wzrosło o 30 proc.!

Sztuczna inteligencja w służbie ludziom i klientom

DeepFleet to przykład naszego praktycznego podejścia do innowacji w obszarze sztucznej inteligencji. Zamiast tworzyć technologię dla samej technologii, skupiamy się na rozwiązywaniu realnych problemów. Skrócenie czasu tras robotów o 10 proc., to nie tylko lepsza optymalizacja procesów - to przede wszystkim wymierne korzyści tj.: szybsze dostawy, niższe koszty operacyjne i mniejsze zużycie energii.

To, co wyróżnia nasze podejście do robotyki i AI, to jest tym samym połączenie innowacji z realnym wpływem na rzeczywistość. Roboty Amazon są projektowane i produkowane w USA, przy współpracy z lokalnymi dostawcami, a następnie wdrażane na skalę globalną. Dzięki temu utrzymujemy wysokie standardy jakości i tworzymy efektywną wymianę informacji między zespołami projektowymi, produkcyjnymi oraz pracownikami naszych centrów logistycznych.

Tworzone przez nas technologie to również poprawa bezpieczeństwa w miejscu pracy i nowe możliwości rozwoju zawodowego. Nasze roboty wykonują ciężkie i powtarzalne zadania, zmniejszając obciążenie fizyczne naszych pracowników. Jednocześnie - dzięki programom pracowniczym jak chociażby „Postaw na Swój Rozwój” (eng. Career Choice) pomagamy im zdobywać kwalifikacje potrzebne do pracy w bardziej technicznych i znacznie pożądanych dzisiaj zawodach, między innymi w obsłudze systemów i utrzymania ruchu.

DeepFleet-4.jpg

Patrząc w przyszłość

Wdrożenie milionowego robota i uruchomienie DeepFleet to dopiero początek nowego etapu w w którym robotyka i sztuczna inteligencja będą współpracować, aby na nowo zdefiniować możliwości w zakresie realizacji zamówień i dostaw w Amazon. Trzynaście lat temu zaczęliśmy od rozwiązania prostego problemu: jak pomóc pracownikom uzyskać bardziej efektywny dostęp do zapasów. Dzisiaj wykorzystujemy najnowsze technologie sztucznej inteligencji, aby uczynić całą naszą flotę robotów bardziej inteligentną, a ostatecznie zapewnić naszym klientom większą wartość dzięki szybszej obsłudze i niższym kosztom.

A to dopiero początek. DeepFleet stale się uczy - z czasem będzie jeszcze bardziej efektywny, umożliwiając przechowywanie większej liczby produktów bliżej klientów i otwierając nowe możliwości w logistyce, czyniąc ją jeszcze bardziej zrobotyzowaną. Z niecierpliwością czekamy na to, co przyniesie przyszłość!