Takie praktyki to tylko wybrane przypadki, w których należy zachować czujność, by nie dać się nabrać oszustom podszywającym się pod Amazon. Ostrożność i rozwaga pozwolą na robienie bezpiecznych zakupów online nie tylko w Black Friday czy w okresie przedświątecznym.

Jak co roku, szczególnie w okresie przedświątecznych zakupów chcemy pomóc klientom ustrzec się przed atakami phishingowymi, czyli - zazwyczaj trudnymi do identyfikacji - internetowymi oszustwami. Dochodzi do nich, gdy pod nazwą zaufanego sprzedawcy, za rzekomą transakcją lub w handlowej korespondencji stoi jednak ktoś, kto kontaktuje się z nami, by jedynie zdobyć wrażliwe dane, np. numer PESEL, dane logowania do konta bankowego, numery kart kredytowych czy dane do konta Amazon.

Ze zgłoszeń naszych klientów wynika, że w 2022 roku fałszywe potwierdzenia zamówień stanowiły ponad 50% oszustw dokonywanych przez podmioty podszywające się pod Amazon. W tego rodzaju komunikatach oszust pisze o zakupie, którego nie było i prosi nas o jego pilne potwierdzenie. Kiedy, klikając w link lub dzwoniąc pod numer rzekomej „obsługi klienta”, usiłujemy anulować fałszywe zamówienie, oszust próbuje wykraść nasze dane osobowe lub finansowe. Amazon inwestuje znaczne środki w ochronę klientów i sklepów przed oszustami dopuszczającymi się ataków phishingowych.

"Oszuści próbujący podszywać się pod Amazon narażają klientów na niebezpieczeństwo związane z utratą wrażliwych danych osobowych oraz środków finansowych"

powiedział Dharmesh Mehta, wiceprezes Amazon Selling Partner Services, dodając:

"Mimo, że do tego rodzaju oszustw dochodzi poza naszym sklepem i bez naszego udziału, będziemy w dalszym ciągu inwestować w ochronę klientów oraz w kampanie informacyjne, jak bronić się przed tego typu rynkowymi praktykami."

Po pierwsze, chcemy dać klientom Amazon pewność, że rzeczywiście kontaktują się z przedstawicielami naszej firmy. Na swoich stronach internetowych udzielamy wskazówek, jak rozpoznać czy dany e-mail, telefon, SMS czy link do strony pochodzi od Amazon.

PAMIĘTAJ! Amazon nigdy nie prosi o:

  • Podanie danych osobowych w e-mailach, SMS-ach ani podczas rozmów telefonicznych
  • Płatność ani nie oferuje zwrotu pieniędzy, którego się nie spodziewasz.
  • Dokonanie płatności poza serwisem, np. poprzez przelew bankowy, przesłanie danych karty kredytowej pocztą e-mail, przekazanie danych karty podarunkowej przez telefon.
  • Zdalny dostęp do urządzenia, np. poprzez zainstalowanie aplikacji.

Po drugie, cały czas staramy się pociągać podmioty łamiące prawo do odpowiedzialności. W 2022 roku doprowadziliśmy do zamknięcia już ponad 20 tys. stron phishingowych i zablokowania 10 tys. numerów telefonów używanych do podszywania się pod naszą firmę. Ponadto zgłosiliśmy miejscowym organom ścigania na całym świecie przeszło 100 podmiotów łamiących prawo i w dalszym ciągu będziemy pomagać w pociąganiu oszustów do odpowiedzialności.

Po trzecie, na bieżąco informujemy klientów, jak ustrzec się internetowych czy telefonicznych oszustw. Każdy może też próbować obronić się przed nimi, postępując zgodnie z kilkoma praktycznymi wskazówkami.

T5 Amazon Quiz Banners 600x500.jpg TAKE FIVE

Jak się chronić przed internetowymi oszustami?

Oto pięć porad, jak nie paść ofiarą oszustwa podczas zakupów internetowych, zwłaszcza w intensywnym pod tym względem okresie przedświątecznym.

  • Weryfikuj zakupy na Amazon. Jeśli otrzymasz wiadomość o zakupie jakiegoś produktu lub usługi, nie odpowiadaj na nią ani nie klikaj w żadne linki w wiadomości, tylko zaloguj się do konta Amazon lub otwórz aplikację mobilną Amazon i przed podjęciem jakichkolwiek dalszych działań upewnij się, że zamówienie rzeczywiście znajduje się w Twojej historii zakupów.
  • Zaufaj aplikacji i stronie Amazon. Nigdy nie prosimy o płatność przez telefon lub w e-mailu – tylko w naszej aplikacji mobilnej lub na naszej stronie internetowej. Nigdy też nie dzwonimy z prośbą o dokonanie płatności lub przelewu na innej stronie.
  • Uważaj na fałszywą presję i wkazywanie na ryzyko poniesienia strat. Oszuści często starają się wywierać na ofierze presję, żeby ta podporządkowała się ich poleceniom.
  • Nie daj się namówić na zakup karty podarunkowej. Nigdy nie prosimy klientów o zakup karty podarunkowej. Żadna prawdziwa sprzedaż ani transakcja nie wymaga zapłaty przy użyciu karty podarunkowej. Więcej o częstych oszustwach z użyciem karty podarunkowej można przeczytać na naszych stronach.
  • Skontaktuj się z nami – zgłoś każdą podejrzana próbę kontaktu! W razie wątpliwości zawsze najbezpieczniej jest przerwać kontakt z potencjalnym oszustem i skontaktować się z nami bezpośrednio przez aplikację lub stronę internetową Amazon. Nie dzwoń na numery przesłane w wiadomości SMS lub e-mail lub znalezione w wyszukiwarce internetowej. Pamiętaj, że Amazon nigdy nie prosi o pobranie czy zainstalowanie jakichkolwiek programów do kontaktu z obsługą klienta ani nie żąda opłaty za jej wsparcie. Jeśli nie jesteś naszym klientem, możesz zgłosić nam swoje podejrzenia, wysyłając wiadomość na adres: stop-spoofing@amazon.com. Dzięki zgłoszeniom klientów otrzymujemy informacje, które pozwalają nam wykryć oszustów i podjąć przeciwko nim działania, co pomaga nam minimalizować ryzyko takich sytuacji.

Amazon chroni kupujących!

By jak najlepiej chronić klientów przed próbami wyłudzeń, Amazon zaangażował zespół złożony z ponad 12 tys. specjalistów na całym świecie – m.in. naukowców zajmujących się uczeniem maszynowym, programistów, ekspertów śledczych. Konieczna jest też jednak wzmożona ostrożność ze strony samych klientów. Pamiętaj! Zawsze szukaj ofert, dokonuj zakupów i sprawdzaj historię zamówień na oficjalnej stronie internetowej Amazon.

Ponadto zapewniamy bezpieczeństwo wszystkich produktów w naszym sklepie – zarówno tych sprzedawanych przez Amazon, jak i tych oferowanych przez sprzedawców zewnętrznych w ramach ochrony gwarancyjnej od A do Z. Ochrona obejmuje produkty kupowane w naszych sklepach na całym świecie. W razie nieterminowej dostawy lub złego stanu zakupionego produktu oferujemy zwrot pieniędzy lub wymianę towaru.

Ochrona naszych klientów przed oszustami podszywającymi się pod Amazon jest dla nas priorytetem! Nie tolerujemy przestępców, którzy podając się za Amazon z zamiarem dokonania oszustwa, wykorzystują zaufanie, jakim obdarzają nas klienci i na co pracujemy od lat. Dlatego w dalszym ciągu zamierzamy ścigać podmioty łamiące prawo i pociągać je do odpowiedzialności. Ponadto we współpracy z wiarygodnymi organizacjami będziemy nadal informować klientów o środkach ostrożności i zapewniać im skuteczne narzędzia ochrony.