Na czym polega dropshipping?

Pojęcie dropshippingu może nie być wszystkim znane, choć nieświadomie wielu z nas mogło mieć już z nim do czynienia. Zrealizowane z okazji Światowego Dnia Konsumenta na rzecz Fundacji Forum Konsumentów i Amazon badanie pt. „(Nie)świadomy Konsument” pokazało, że zaledwie 16 proc. ankietowanych wie, czym jest dropshipping. Dlatego tym bardziej warto dokładnie przyjrzeć się temu zjawisku.

Rośnie świadomość Polaków na temat praw konsumenckich – 80 proc. ocenia swój stan wiedzy jako raczej dobry – to aż o 30 punktów proc. więcej niż rok temu. Jednocześnie – w porównaniu do 2023 r. – znacznie wzrosła liczba deklarujących chęć poszerzenia swojej wiedzy w tym zakresie – z 47 do 57 proc. obecnie. Taki obraz ujawnia najnowsze badanie Ariadny pt. „(Nie)świadomy Konsument”, zrealizowane na rzecz Fundacji Forum Konsumentów i Amazon z okazji Światowego Dnia Konsumenta (15 marca).

Rozwój branży e-commerce doprowadził do powstania wielu firm wspierających proces sprzedaży. Jednym z takich rozwiązań biznesowych jest właśnie dropshipping. To model, w którym realizacja zamówień, proces magazynowania, pakowania, wysyłki i dostarczania produktów do klientów końcowych zlecane są podmiotowi trzeciemu, nazywanemu dropshipperem.

Po czym rozpoznać sklepy, które stosują ten model sprzedaży? Hasła jak „Prosto z Azji” czy „Bezpośrednio od producenta”, to często pierwsza wskazówka. Po potwierdzenie warto zajrzeć do regulaminu sklepu, gdzie najprawdopodobniej zobaczymy kolejną podpowiedź w postaci zdania „Przesyłka zostanie dostarczona do 70 dni”. Przepisy Unii Europejskiej wskazują, że konsument powinien otrzymać produkt w ciągu miesiąca od daty zakupu, w związku z czym wszelkie wydłużenia mogą świadczyć o dalekim pochodzeniu produktu.

Konsumenci trafiający na produkty sprzedawane metodą dropshippingu, mają do czynienia tak naprawdę z dwoma przedsiębiorcami: sklepem zarejestrowanym w Polsce (czyli sprzedawcą lub pośrednikiem) oraz przedsiębiorcą z siedzibą najczęściej na Dalekim Wschodzie (czyli faktycznym dostawcą). Najważniejsze w tej sytuacji jest stwierdzenie, czy sklep, z którym mamy pierwszy kontakt, określa siebie mianem sprzedawcy, czy jedynie pośrednika. To nazewnictwo wpływa na dalsze postępowania w przypadku ewentualnych problemów z zamówieniem, w tym przy dochodzeniu praw konsumenckich.

Dropshipping a prawa konsumenta

W zrozumieniu, kiedy i jakie prawa przysługują konsumentom kupującym ze sklepów działających w modelu dropshippingu, pomogą nam dwa opisy. W pierwszej kolejności musimy określić czy:

  1. Przedsiębiorca, od którego kupujemy jest sprzedawcą. Dowiemy się tego z regulaminu na stronie sklepu. Taka sytuacja jest dla konsumentów najkorzystniejsza, bo za cały proces odpowiada polska firma i obowiązuje polskie prawo konsumenckie.
  2. Przedsiębiorca, od którego kupujemy jest pośrednikiem. Pośrednik ma wobec konsumentów tylko takie obowiązki, jakie sam wpisał do regulaminu. Konsumenci często muszą samodzielnie (na własny koszt) zwracać produkty lub je reklamować bezpośrednio do dostawcy, którego siedziba znajduje się w dalekim kraju lub na innym kontynencie, a tym samym mogą go obowiązywać odmienne przepisy.

Czasami pośrednicy zaznaczają w regulaminach, że przejmują na siebie część obowiązków sprzedawcy. To rozwiązanie jest lepsze z perspektywy konsumenta, ponieważ pośrednik (czyli polski przedsiębiorca) będzie odpowiadał np. za reklamację wad towaru z tytułu rękojmi, dostarczenie zakupów w określonym czasie czy za przyjmowanie zwrotów.

Jak Amazon dba o konsumentów

Amazon zezwala na sprzedaż w modelu dropshippingu, która dla konsumentów często oznacza możliwość zakupów w atrakcyjnych cenach. Jednak sprzedawca zamierzający realizować zamówienia Amazon w ten sposób, zobowiązany jest do przestrzegania naszych zasad dotyczących dropshippingu. Przygotowaliśmy także specjalny przewodnik „Czym jest dropshipping i jak działa w Polsce?”.

Klienci zawsze powinni być poinformowani, kto w praktyce będzie realizował ich zamówienie. Dla nas najważniejsze jest, aby konsumenci byli pewni tego, co otrzymają, gdy kupują online. Dlatego ułatwiamy podjęcie właściwej decyzji o zakupie przedstawiając szczegółowe informacje o produkcie, zdjęcia i filmy, opinie klientów, tabele rozmiarów czy porównania podobnych produktów.

Czy każdy kupujący jest konsumentem? Czy wiesz, jakie masz prawa i obowiązki z chwilą, gdy klikniesz, aby zamówić wybrany produkt lub usługę? Na tej stronie znajdziesz przydatne wskazówki i najważniejsze informacje o bezpiecznych zakupach. Dowiedz się, jakie sklepy wybierać i na co zwracać uwagę, by unikać przykrych niespodzianek. Ty kupujesz, Ty decydujesz. To Twoja sprawa. To sPRAWA dla konsumenta.

Podsumowując – co zrobić, żeby uchronić się przed problemami przy zakupie towaru, zwrocie lub reklamacji?

  • Dowiedz się, kto jest faktycznym sprzedawcą
  • Znajdź i sprawdź regulamin przedsiębiorcy, od którego kupujesz
  • Upewnij się, czy przedsiębiorca wystawiający towar występuje jako pośrednik w sprzedaży, czy jako sprzedawca
  • Potwierdź procedury zwrotu oraz reklamacji towaru: u kogo oraz na jakich zasadach się odbywają
  • Sprawdź opinie o sklepie w internecie