Z badania przeprowadzonego przez Politechnikę Mediolańską i Amazon, dotyczącego prognozowania popytu oraz zaawansowanego zarządzania zapasami w logistyce e-commerce, wynika, że sztuczna inteligencja (AI) może przyczyniać się do powstawania nowych stanowisk pracy, zamiast eliminować istniejące, jednocześnie optymalizując działania firm i ograniczając ilość odpadów.

Co się dzieje, gdy w logistyce ludzie pracują ramię w ramię z technologią? Powstają nowe role zawodowe, postępuje optymalizacja procesów, a ilość odpadów zostaje zredukowana. Takie wnioski prezentuje przygotowany przez Politechnikę Mediolańską i Amazon, przy strategicznym wsparciu Caio Digital Partners, raport z badania „Wpływ sztucznej inteligencji i technologii cyfrowych na prognozowanie popytu oraz zaawansowane zarządzanie zapasami w logistyce e-commerce: analiza ekonomiczna i społeczna”.

Wnioski – oparte na badaniach ilościowych i jakościowych zebranych za pomocą różnych metod, w tym dzięki analizie literatury oraz wywiadom z firmami z sektora logistycznego, ze szczególnym uwzględnieniem włoskiego segmentu e-commerce – wskazują, że 80 proc. badanych przedsiębiorstw skutecznie przekwalifikowało pracowników do ról o wyższej wartości dodanej, tworząc nowe stanowiska, a 85 proc. odnotowało poprawę efektywności procesów oraz satysfakcji klientów.

Badanie wyraźnie pokazuje, jak technologia zmienia pracę – komentuje Stefano Perego, wiceprezes ds. operacji międzynarodowych w Amazon. – Firmy mogą transferować pracowników do ról o wyższej wartości dodanej, uwalniając ich od powtarzalnych zadań, aby mogli skupić się na działaniach wymagających myślenia analitycznego i podejmowania decyzji. W naszych centrach logistycznych wykorzystujemy nowoczesne technologie i predykcyjną analizę danych, by optymalizować procesy. Jednak zawsze robimy to z jasnym celem – wspierania i rozwijania kompetencji ludzi, a nie ich zastępowania.

Od kiedy zaczęliśmy wdrażać te technologie, przeszliśmy od zespołów złożonych głównie z pracowników kompletujących i pakujących zamówienia, do ponad 60 różnych ról zawodowych – od specjalistów technicznych po analityków danych. W Europie tylko w 2024 r. aż 20 tys. pracowników w naszej sieci logistycznej ostatniej mili zostało przeszkolonych w zakresie nowych technologii. W ciągu ostatnich dwóch lat liczba stanowisk związanych z utrzymaniem ruchu (RME) wzrosła o 50 proc. we wszystkich naszych europejskich obiektach – to dowód naszego zaangażowania w przygotowanie pracowników do pracy wykorzystującej kompetencje przyszłości.
AI_w logistyce_2.png

Technologia zmieniająca pracę

Badanie obala popularne mity na temat automatyzacji. Wdrożenie sztucznej inteligencji może przynieść nowe możliwości, zamiast wypierać pracowników – 40 proc. firm odnotowało wzrost kompetencji cyfrowych w zespołach. Pojawiły się też nowe role związane z analizą danych i planowaniem – 80 proc. firm przeniosło swoich pracowników do zadań o większej wartości dodanej.
Z raportu wynika również, że wszystkie przedsiębiorstwa, które wdrożyły AI, odnotowały poprawę dokładności prognozowania popytu, co przełożyło się na skuteczniejsze zarządzanie zapasami. Firmy, które wcześniej miały już uporządkowane procesy prognozowania, osiągnęły poprawę dokładności rzędu 5-10 proc., natomiast te, które działały wcześniej bez struktury, zanotowały poprawę sięgającą nawet 95 proc.

Zrównoważony rozwój i efektywność

Wpływ środowiskowy również jest istotny. Połowa firm ograniczyła ilość odpadów o 50 proc., a 70 proc. ograniczyło dostawy awaryjne dzięki lepszemu planowaniu. Wymierną korzyścią była także optymalizacja przestrzeni magazynowej – 40 proc. firm odzyskało do 20 proc. przestrzeni, a w najbardziej zaawansowanych przypadkach firmy zmniejszyły powierzchnię magazynową o połowę przy zachowaniu tego samego poziomu usług. Efektywność transportu także się poprawiła – połowa firm osiągnęła lepsze wskaźniki ładowności pojazdów, a niektóre zwiększyły je z 85 proc. do 95 proc., zmniejszając łączną liczbę wysyłek o 30 proc.

Doświadczenie klienta i integracja łańcucha dostaw

Dodatkowo, wdrożenie AI poprawiło doświadczenia klientów w 85 proc. firm objętych badaniem. 60 proc. zwiększyło dostępność produktów gotowych do wysyłki w chwili zamówienia, a 40 proc. poszerzyło ofertę, dzięki lepszemu wykorzystaniu przestrzeni magazynowej.
Wpływ sięga całego łańcucha dostaw – 95 proc. firm zauważyło poprawę przejrzystości i integracji procesów, a 70 proc. odnotowało poprawę współpracy wewnętrznej, w szczególności między działami.

Przemyślany rozwój i zastosowanie nowoczesnych rozwiązań, takich jak te opisane w badaniu, to świetny przykład na to, jak sztuczna inteligencja może zostać strategicznie wykorzystana do wprowadzania całościowych, pozytywnych zmian – mówi Riccardo Mangiaracina, profesor Politechniki Mediolańskiej, dyrektor naukowy B2C eCommerce Observatory i współzałożyciel B2C Logistics Center.

W czasie intensywnych przemian biznesowych, Amazon stanowi realny przykład nowego paradygmatu przedsiębiorstwa w erze sztucznej inteligencji – gdzie technologia staje się szansą na rozwój i zdobycie nowych kompetencji dla wszystkich pracowników w łańcuchu logistyki e-commerce – dodaje Francesco Caio, przewodniczący Caio Digital Partners.