Ta zawartość jest udostępniana przez serwis zewnętrzny (www.youtube.com).
Aby wyświetlić zawartość, należy wyrazić zgodę na pliki cookie, wybierając opcję Zaakceptuj wszystkie w pojawiającym się banerze. Można też przejść do stopki strony, wybrać opcję Preferencje plików cookie, a następnie wybrać Wł. w sekcji Funkcjonalne pliki cookie, Pliki cookie wydajności i Reklamowe pliki cookie.
Choć stacje dostawcze są najmniejszymi obiektami w sieci operacyjnej Amazon, pełnią kluczową rolę w terminowym i bezpiecznym doręczaniu zamówień do klientów. Każdego dnia realizowanych jest w nich około 40 procesów operacyjnych, dzięki którym tysiące paczek trafiają do odbiorców w okolicznych miejscowościach. Pracownicy odbierają przesyłki, sortują je według tras doręczeń i pakują do toreb, które następnie trafiają do naszych partnerów odpowiedzialnych za ostatni etap dostawy. W latach 2021-2025 na innowacje technologiczne, które usprawnią pracę i zwiększą bezpieczeństwo w naszych europejskich stacjach dostaw planujemy przeznaczyć ponad 700 mln euro.
Dlaczego teraz?
Chcemy mieć pewność, że tworzymy na przyszłość więcej wysoko wykwalifikowanych miejsc pracy, które są ergonomiczne zarówno dla młodszych, jak i starszych pokoleń. Technologia pomaga nam zrealizować tę wizję.
W ostatnich latach automatyzowaliśmy powtarzalne czynności fizyczne w naszych centrach logistycznych, tworząc największą na świecie flotę 750 tys. robotów przemysłowych, które współdziałają z naszymi pracownikami. Rosnąca skala naszych działań i coraz szersze zastosowanie rozwiązań technologicznych pozwoliły znacząco obniżyć koszty wdrażania automatyzacji. Dzięki temu możemy wprowadzać nowoczesne rozwiązania również w innych obszarach – takich jak sieć dostaw.
Modernizacja stacji dostawczych dzięki technologii
Kiedy w 2012 r. zaczęliśmy dostarczać przesyłki do klientów w Europie, większość procesów w stacjach dostaw odbywała się ręcznie – przy ograniczonym wsparciu technologii. Od tego czasu nieustannie opracowujemy, testujemy i wdrażamy innowacje, które zwiększają bezpieczeństwo pracy, umożliwiając jednocześnie szybszą dostawę.
W Dortmundzie w Niemczech otworzyliśmy Last Mile Innovation Center – unikatowy na skalę światową ośrodek testowy, w którym opracowujemy technologie kształtujące kolejną dekadę naszej działalności. To właśnie tam z powodzeniem przetestowaliśmy koncepcję „stacji dostaw przyszłości” – i zakładamy, że pierwszy w pełni operacyjny obiekt tego typu zostanie uruchomiony w 2026 r. w Europie.
Do innowacji technologicznych wspierających pracowników w najbardziej powtarzalnych, fizycznych czynnościach należą:
Tipper

Zautomatyzowany system eliminujący konieczność ręcznego rozładunku paczek. Zamiast zdejmować przesyłki z wózków, pracownicy po prostu podjeżdżają do urządzenia, które automatycznie przenosi paczki na taśmociąg. Rozwiązanie znacząco ich odciąża, zapewniając jednocześnie wydajny przepływ paczek.
Echelon i sześciostronny skaner
Te dwie uzupełniające się technologie współdziałają ze sobą. System Echelon zarządza ruchem paczek na taśmach transportujących, podczas gdy skaner sześciostronny automatycznie odczytuje informacje o przesyłkach z każdej strony. Wspólnie usprawniają cały proces, eliminując konieczność ręcznego skanowania i obsługi przesyłek.
Agility i Matrix

To zaawansowane systemy, które wyznaczają optymalne ścieżki sortowania paczek. Minimalizują konieczność ręcznego przepychania paczek, sięgania po nie czy ich przenoszenia i tym samym tworzą bardziej ergonomiczne, wydajne środowisko pracy.
ZancaSort
Rewolucyjne rozwiązanie, która doprowadza paczki i przypisane do nich torby bezpośrednio do pracownika na ergonomicznej wysokości. Dzięki temu pracownik nie musi przemieszczać się między alejkami ani podnosić paczek – wystarczy, że włoży je do odpowiednich toreb, dzięki czemu proces staje się szybszy i znacznie wygodniejszy.
Vision Assisted Sort Station (VASS)
Ten innowacyjny system wykorzystuje rozpoznawanie obrazu i technologię projekcji, ułatwiając sprawne sortowanie zamówień. Podświetla paczki i wskazuje ich właściwe miejsca sortowania, co znacząco ułatwia szybkie przypisanie tysięcy przesyłek do odpowiednich toreb na trasach dostawy.
Nowe technologie to nowe możliwości
Wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań wcale nie oznacza, że zwalniamy tempo rekrutacji. Wręcz przeciwnie – od czasu pojawienia się robotów w naszych centrach logistycznych, zatrudniliśmy setki tysięcy osób na całym świecie. Równocześnie inwestujemy w rozwój ich umiejętności. Zamiast wykonywać powtarzalne, fizyczne zadania, pracownicy mają możliwość zdobycia nowych kwalifikacji, na przykład w zakresie obsługi nowoczesnych systemów, które wspierają ich w codziennej pracy.
Tylko w 2024 r. nowe umiejętności w zakresie obsługi automatyki i innowacji opartych na sztucznej inteligencji zdobyło ponad 20 tys. pracowników z europejskich stacji dostawczych. Ponadto nasi pracownicy mogą szkolić się w wybranych przez siebie kierunkach. W ramach programu „Postaw na swój rozwój” Amazon finansuje udział w uznawanych na poziomie krajowym kursach zawodowych, które wspierają rozwój kompetencji potrzebnych teraz i w przyszłości. Z naszych danych wynika, że prawie 30 proc. uczestników tego programu w Europie zapisuje się na szkolenia technologiczne – to najczęściej wybierana ścieżka wśród pracowników.
Postęp technologiczny oznacza także większe zapotrzebowanie na specjalistów od projektowania, programowania i zarządzania infrastrukturą oraz utrzymania jej. Tylko w ciągu dwóch ostatnich lat zwiększyliśmy o ponad 50 procent zatrudnienie w obszarach niezawodności, konserwacji i inżynierii w naszych stacjach dostawczych w Europie.
Jesteśmy niezwykle dumni z postępów, jakie nasze zespoły osiągnęły od czasu uruchomienia sieci dostaw ostatniej mili w Europie w 2012 r. Tworząc stacje dostawcze przyszłości, zamierzamy nieustannie inwestować w rozwiązania, które zapewniają lepsze i bezpieczniejsze miejsca pracy, a jednocześnie szybsze dostawy do klientów.