- Amazon opracował inteligentne okulary dla kierowców, które pomagają im identyfikować zagrożenia, bezpiecznie dostarczać przesyłki i usprawniać proces dostaw paczek.
- System powstał we współpracy z kierowcami firm partnerskich Amazon, którzy na co dzień realizują dostawy w ramach Delivery Service Partner.
- Każdego dnia kierowcy współpracujący z Amazon łączą miliony klientów z ich paczkami. Chcemy, by ich praca była jak najbardziej bezpieczna i wygodna, dlatego nieustannie szukamy nowych rozwiązań, które im to umożliwią!
Od uruchomienia programu Delivery Service Partner w 2018 roku wykorzystujemy technologię, by wspierać dostawców – poprzez szkolenia symulacyjne przygotowujące do realnych sytuacji, inwestycje w procesy obsługi paczek czy ulepszoną nawigację.
Na przestrzeni lat stworzyliśmy kompletny system technologiczny wspierający kierowców na każdym etapie procesu dostawy. Teraz Amazon rozszerza ten system o inteligentne okulary dostawcze — technologię noszoną, która sprawia, że praca kierowców staje się jeszcze bezpieczniejsza i bardziej płynna.
Okulary wykorzystują czujniki oparte na AI, widzenie komputerowe i kamery do tworzenia wyświetlacza przeziernego (HUD), który pokazuje wszystko — od szczegółów nawigacji po zagrożenia na trasie. Nowe rozwiązanie pozwala na skanowanie przesyłek, korzystanie z nawigacji rejestrowanie dowodu dostawy — a to wszystko bez potrzeby używania telefonu!
Gdy kierowca bezpiecznie zaparkuje w miejscu dostawy, okulary automatycznie się aktywują i wyświetlają informacje o dostawie — bezpośrednio w jego polu widzenia. Następnie wyświetlacz oferuje nawigację pieszą krok po kroku, wykorzystując technologię geolokalizacji Amazon, aby poprowadzić kierowcę dokładnie do miejsca dostawy, bez potrzeby sprawdzania telefonu.
W przypadku wystąpienia zagrożeń lub konieczności poruszania się po skomplikowanych miejscach, takich jak budynki mieszkalne, okulary bezpiecznie poprowadzą dostawcę do celu.
Technologia tworzona ramię w ramię z ekspertami
Podczas prac nad projektem zwróciliśmy się do prawdziwych ekspertów — samych kierowców — aby stworzyć rozwiązanie jak najlepiej dopasowane do ich potrzeb. Setki dostawców testowało wczesne wersje okularów i przekazywały na bieżąco cenne uwagi. Ich opinie wpłynęły na każdy element — od komfortu noszenia po czytelność wyświetlacza.
- Przez cały czas trwania testów czułem się komfortowo, ponieważ wszystkie informacje były wyświetlane bezpośrednio w moim polu widzenia. Zamiast patrzeć w dół na telefon, mogłem utrzymać wzrok przed sobą i patrzeć poza wyświetlacz, skupiając się na otoczeniu — mówi Kaleb M., kierowca Maddox Logistics Corporation w Omaha, Nebraska, który testował technologię.
Okulary posiadają mały kontroler umieszczony w kamizelce dostawczej, zawierający elementy sterujące, wymienną baterię zapewniającą działanie przez cały dzień oraz dedykowany przycisk awaryjny umożliwiający kontakt ze służbami ratunkowymi w razie potrzeby. Dodatkowo okulary obsługują szkła korekcyjne oraz soczewki fotochromowe, które automatycznie dopasowują się do zmieniającego się oświetlenia.
Budowanie kompleksowego systemu dostaw
W miarę udoskonalania technologii, wykorzystujemy najnowsze osiągnięcia sztucznej inteligencji, aby stworzyć kompleksowy system, który wspiera kierowców na każdym etapie dostawy, zapewniając im jeszcze większe bezpieczeństwo i komfort pracy.
Przewidujemy, że przyszłe wersje okularów będą mogły w czasie rzeczywistym wykrywać błędy i zagrożenia — na przykład informować kierowców, jeśli omyłkowo zostawią paczkę pod niewłaściwym adresem, wykrywać słabe oświetlenie lub inne potencjalne niebezpieczeństwa, takie jak obecność zwierząt na posesji prywatnej.