Gdy temperatury spadają i na ulicach robi się biało, większość z nas kryje się pod kocem w ciepłym mieszkaniu. Jednak dla naszej rozległej sieci logistycznej Amazon zaczyna się właśnie najbardziej pracowity sezon w całym roku. Wraz z nadejściem zimy pojawiają się nowe wyzwania, które wymagają od nas starannego przygotowania się. Wszystko z zachowaniem jednego, głównego priorytetu: bezpieczeństwa. Julie Cowlishaw-Ellison, dyrektor ds. bezpieczeństwa i higieny pracy w Amazon w Europie, wraz z zespołem pracuje nad zaplanowaniem i realizacją różnych inicjatyw zapewniających bezpieczeństwo pracy w niełatwych zimowych warunkach pogodowych. Przedstawiamy kilka najczęściej zadawanych pytań dotyczących zimowej gotowości Amazon w Europie, wraz z odpowiedziami, których udzieliła Julie.

W końcu nadeszła zimowa pogoda. Czy możesz podzielić się tym, jak Ty i Twój zespół przygotowujecie pracowników Amazon na trudne zimowe warunki?

Julie: Nasze podejście polega przede wszystkim na przewidywaniu wszystkich możliwości, aby zminimalizować ryzyko i pomóc zapewnić wszystkim bezpieczeństwo. Jak można sobie wyobrazić, zimowa pogoda jest jednym z czynników najbardziej zakłócających operacje naszych partnerów logistycznych, dlatego do informowania naszej sieci operacyjnej i partnerów na bieżąco wykorzystujemy meteorologię. Szkolimy naszych pracowników w zakresie korzystania z prognoz predykcyjnych i udostępniamy je partnerom, aby byli gotowi bezpiecznie i skutecznie reagować na różne warunki pogodowe. Zespoły w całej sieci logistycznej Amazon są w stałym kontakcie z działami ds. incydentów krytycznych, umożliwiając kompleksowe śledzenie incydentów i planowanie reakcji. To, w połączeniu z uważnym monitorowaniem zaleceń dotyczących podróży, pozwala na dostosowywanie tras dostaw lub ograniczanie zmian pracowników pracujących w naszych lokalizacjach operacyjnych. Komunikujemy się w czasie rzeczywistym z dostawcami, przed, w trakcie jak i po zdarzeniach pogodowych, dzięki czemu mają oni najnowsze prognozy i plany umożliwiające złagodzenia potencjalnych skutków, mogących wystąpić przy nieodpowiednich warunkach pogodowych. To samo dotyczy zespołów zarządzających na miejscu. Oprócz wspomnianych wcześniej działań, przestrzegamy również standardów określonych przez jednostki oraz zespoły ds. zdrowia i bezpieczeństwa w zakresie rozpoczynania i kończenia operacji podczas niesprzyjającej pogody stawiając bezpieczeństwo na pierwszym miejscu.

Jak Amazon przygotowuje się na zimę_2.jpg

W jaki sposób Amazon przygotowuje pracowników do pracy w zimowych warunkach? Jakie działania podejmuje firma?

Julie: Przygotowując się do zimy, dbamy o to, aby w lokalizacjach, gdzie przewidywany jest mróz i śnieg, pracowników zaopatrzono w odpowiedni sprzęt dostosowany do trudnych warunków atmosferycznych. Co to oznacza? Zapewniamy m.in. odzież zimową, w tym rękawiczki i czapki (z dodatkową funkcją doświetlania – ze specjalnymi latarkami celem poprawy widoczności w złych warunkach pogodowych). Chociaż we wszystkich naszych centrach dystrybucyjnych panuje stała, kontrolowana temperatura, to niektórzy pracownicy wykonują swoje obowiązki głównie na zewnątrz. W związku z tym, kiedy temperatura spada poniżej zera, pracownicy zobowiązani są do robienia przerw w specjalnych pomieszczeniach, które służą do ogrzania się i odpoczynku, a my zapewniamy, że mają możliwość korzystać z udostępnionych przez nas materiałów i środków wskazanych powyżej.

A co z partnerami i kierowcami?

Julie: Nasi partnerzy mają dostęp do aplikacji Amazon Delivery, w której otrzymują alerty pogodowe i ostrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa. Aplikacja informuje o każdej istotnej zmianie pogody w stosunku do poprzedniego dnia, a także o potencjalnych zagrożeniach pogodowych, takich jak silny wiatr, opady śniegu, marznący deszcz czy gęsta mgła. Ostatecznie to nasi partnerzy sami najlepiej oceniają rzeczywisty stan dróg, ale z naszej strony upewniamy się, że w sugerowanych trasach uwzględnione zostały aktualne warunki.

Nie możemy również zapomnieć o tym, że nasi partnerzy usług dostawczych (Delivery Service Partners) przygotowują się do zimy, tak jak wszyscy inni kierowcy – zmieniają opony na zimowe, serwisują ogrzewanie (ponieważ wymagamy, aby wszystkie pojazdy miały je sprawne), a kierowcom zostają udzielone wskazówki dotyczące bezpieczeństwa na drodze. Bardzo zwracamy uwagę, szczególnie na działające ogrzewanie, ponieważ daje im to możliwość ogrzania pojazdów wewnątrz podczas przerw, kiedy kierowcy zdecydują się na postój poza jednym z dostępnych dla nich pomieszczeń, takich jak stacje benzynowe czy restauracje, które są również opisane w aplikacji Amazon Delivery.

Jak Amazon przygotowuje się na zimę_3.jpg

Czy Amazon zapewnia jakieś szkolenia w zakresie bezpieczeństwa, aby pracownicy czuli się przygotowani na pracę w niesprzyjającej pogodzie?

Julie: Tak, wierzymy, że praktyka jest w tym przypadku kluczem do prawdziwej gotowości. Oprócz naszych obowiązkowych szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i ćwiczeń obejmujących wszystkie centra logistyczne, kierownicy centrów przechodzą dodatkowe programy szkoleniowe i ćwiczenia praktyczne obejmujące różne aspekty bezpieczeństwa w zimie. Obejmuje to między innymi zrozumienie ryzyka stresu spowodowanego zimnem, rozpoznawanie oznak i objawów urazów i chorób oraz umiejętność szybkiego zgłaszania incydentów. Zachęcamy również pracowników, aby kontaktowali się ze swoim przełożonym lub działem HR, jeśli mają wątpliwości dotyczące dotarcia do pracy lub powrotu z pracy.

Nasi partnerzy usług dostawczych są przygotowani, aby zadzwonić i poprosić swoje zespoły drogowe o powrót na stację, jeśli jeden z kierowców poczuje, że jego zdrowie lub bezpieczeństwo jest zagrożone.

Dlaczego te środki są tak ważne dla Amazon i całej działalności firmy?

Zwykle działania planujemy z wielomiesięcznym wyprzedzeniem, aby mieć pewność, że jesteśmy gotowi na zimowe warunki pogodowe, i że możemy zapewnić naszym pracownikom jak i partnerom możliwie najbezpieczniejsze środowisko pracy. Trzeba dodać, że nawet wtedy, gdy zimowa pogoda zaczyna się poprawiać, zaangażowanie Amazon w kwestie bezpieczeństwa nie zmniejsza się. Cały czas staramy się być najlepszym pracodawcą na świecie, dlatego dobro pracowników jest dla nas najważniejsze. Takich wysokich standardów oczekujemy również od wszystkich naszych partnerów i ich zespołów. Amazon zdaje sobie sprawę ze swojej szerokiej odpowiedzialności i dąży do ustanowienia najlepszych standardów bezpieczeństwa.