Rejestracja na Amazon

Rozpoczęcie współpracy z Amazon zaczyna się na stronie https://services.amazon.pl/. To tutaj można dokonać rejestracji, która jest niezbędna, aby zacząć sprzedawać w sklepie Amazon. Zakładając konto, należy podać informacje o firmie i właścicielu, wybrać metodę płatności oraz określić rynki docelowe. Na tym etapie przedsiębiorca decyduje również o planie sprzedaży, który jest dostępny w dwóch wariantach – indywidualnym i profesjonalnym.

Plan sprzedaży – który wybrać?

Plan indywidualny to odpowiedni wariant dla osób, których miesięczna sprzedaż nie przekroczy 40 produktów. Jego koszt jest liczony na podstawie sprzedaży i wynosi 0,99 zł, plus prowizja za każdy sprzedany przedmiot. Należy jednak pamiętać, że plan indywidualny nie zakłada korzystania z zaawansowanych narzędzi sprzedażowych i reklamowych Amazon, a sprzedaż produktów w niektórych kategoriach jest niemożliwa.

Pełne spektrum możliwości oferuje plan profesjonalny i to na nim warto skupić uwagę. Jego subskrypcja to koszt 39 euro miesięcznie oraz procentowa prowizja od sprzedaży. Plan profesjonalny będzie dobrym rozwiązaniem dla firm, które planują sprzedawać więcej niż 40 produktów miesięcznie, którym zależy na ich promocji, oraz dostępie do zaawansowanych narzędzi, takich jak integracja z API czy raportowanie sprzedaży. Wybierając taki wariant, sprzedawcy zyskują dostęp do wielu benefitów, takich jak: Amazon VAT Services, który jest darmowy przez pierwszy rok od rejestracji, czy serwisu, który automatyczne generuje faktury. Co więcej, mają możliwość używania narzędzi reklamowych Amazon, sprzedaży hurtowej oraz dodania wielu użytkowników do konta firmy. Wybrani sprzedawcy mogą także liczyć na przydzielenie wsparcia Account Managera. Jego modyfikacja jest możliwa w każdym momencie po dokonaniu rejestracji.

Dokładne koszty korzystania z serwisu Amazon można sprawdzić w tym miejscu.

Witamy w gronie sprzedawców Amazon!

Czas na wystawienie produktów na sprzedaż – można to zrobić na 3 sposoby – manualnie, poprzez Amazon Marketplace Web Service oraz zbiorowo – używając szablonów Excel. Publikując oferty, należy zadbać o odpowiednie tytuły, wyczerpujące informacje o produkcie, prezentujące w punktach jego cechy i korzyści, oraz wysokiej jakości zdjęcia na białym tle. Przygotowana w ten sposób oferta będzie czytelna i atrakcyjna dla potencjalnych klientów.

W przygotowaniu oferty sprzedaży pomogą wytyczne oraz klasyfikacja produktów, które można znaleźć w Seller Central, czyli panelu obsługi, do którego każdy sprzedawca zyskuje dostęp, lub zasięgnąć wiedzy u doradców Amazon.

Ochrona marki z Amazon Brand Registry

Istotnym elementem w sprzedaży jest opcja Amazon Brand Registry, która umożliwia ochronę zarejestrowanych znaków towarowych, co pozwala zwiększyć zaufanie konsumentów do produktów firmy. Rejestr marek zapewnia dostęp do zaawansowanych narzędzi, pozwalających m.in. na wykrywanie przypadków potencjalnego naruszenia praw własności intelektualnej, wyszukiwanie zastrzeżonych tekstów i obrazów oraz zwiększonej kontroli nad ofertami zawierającymi nazwę marki, którą zastrzegł sprzedawca Amazon.

Jak skonfigurować swoje konto?

Danymi konta można zarządzać poprzez ustawienia w portalu Seller Central. Klikając w „Settings” w prawym górnym rogu, a następnie wybierając „Account Info”, można zobaczyć szczegółowe informacje dotyczące planu sprzedaży, metod obciążania i wpłat, danych biznesowych i osobistych oraz konfiguracji wysyłki. Konfigurując swoje konto na Amazon, należy pamiętać o kilku istotnych kwestiach związanych z finansami – uzupełnieniu numeru konta bankowego oraz numeru VAT. To dobry moment, aby również dodać informacje o sklepie i marce (logo, nazwa). Można te dane dostosowywać w zależności od wybranego rynku sprzedaży.

W sytuacji, gdy firma sprzedaje lub przechowuje swoje towary w innym kraju Unii Europejskiej, z reguły powinna również tam zarejestrować swoją firmę i pobierać VAT według obowiązującej stawki – chyba że wartość sprzedaży ogółem do tego kraju w danym roku podatkowym nie przekracza ustanowionego progu.

Każdy przedsiębiorca może upewnić się, czy i w jakich krajach jest zobligowany do rejestracji VATu, wypełniając bezpłatny test, który Amazon stworzył we współpracy z partnerami KPMG. Test jest dostępny pod tym linkiem.

Wysyłka produktów – dwa rozwiązania

Sprzedawcy Amazon mogą realizować wysyłkę swoich produktów na 2 sposoby - samodzielnie, za pośrednictwem wybranego przewoźnika, lub z pomocą Amazon. To drugie rozwiązanie nazywa się FBA, czyli Fulfilment by Amazon.

Decydując się na samodzielną realizację zamówień klientów, przedsiębiorca odpowiada za dostarczanie przesyłek, obsługę klienta i zarządzanie zwrotami. To ważne, aby w tym celu przygotować odpowiednią politykę zwrotów i zwrócić uwagę na prawidłową konfigurację ustawień wysyłki dla poszczególnych rynków.

Sprzedawca, wybierając usługę FBA, otrzymuje pełne wsparcie Amazon w zakresie logistyki, tj. składowania, pakowania i wysyłki produktów oraz obsługi klienta. To znaczne udogodnienie i zarazem efektywne rozwiązanie, gdy firma posiada ograniczone zasoby, aby zrealizować zamówienia na większą skalę. W przypadku FBA nie obowiązują minimalne ilości przesyłanych produktów, nie ma również dodatkowej opłaty subskrypcyjnej. Firma ponosi wyłącznie opłaty za wysyłkę i przechowywanie swoich produktów.

Paczki z logiem Amazon na taśmie

Rusza sprzedaż – i co dalej?

Założone konto, produkty już w sprzedaży, więc to czas na dalsze działania związane z promocją i analizami. Amazon oferuje szereg narzędzi marketingowych, które pomagają zwiększyć sprzedaż. Sprzedawcy mogą promować swoje oferty za pomocą reklam w ramach Advertising with Amazon, promocji, tworzenia treści A+ i rozbudowanego contentu (ang. Enhanced Brand Content). Powyższe rozwiązania są dostępne dla właścicieli marek zarejestrowanych w Amazon Brand Registry.

Warto również skorzystać z innych narzędzi, które również mogą przyczynić się do zwiększenia sprzedaży. Są to m.in. narzędzia do automatyzacji cen, ulepszenie i optymalizacja pod słowa kluczowe kart produktowych marki własnej, wykorzystanie usługi FBA i dotarcie tym samym do klientów Amazon Prime.

Analizę sprzedaży umożliwia jeden z modułów - Sales Dashboard, który znajduje się w Seller Central. W tym miejscu można wygenerować raporty, przejrzeć liczbę zamówień i wyniki sprzedaży. Natomiast Account Health Dashboard pokazuje stan konta sprzedawcy i przegląd w zakresie wyników i respektowania zasad wymaganych przez Amazon.

Dobre opinie to klucz do sukcesu

To klient decyduje o sukcesie marki i produktu, dlatego warto zadbać o pozytywne opinie kupujących dzięki zapewnieniu wysokiej jakości obsługi. Tu również Amazon przychodzi z pomocą – w przypadku usługi Fulfillment by Amazon, to konsultanci z serwisu obsługują klientów w ich lokalnym języku, co ma kluczowe znaczenie, jeśli sprzedawca planuje sprzedaż międzynarodową i jednocześnie nie zatrudnia pracowników, którzy mogliby obsłużyć zapytania w kilku językach obcych.

Mężczyzna i kobieta wpatrują się w monitor z uśmiechem

Co można zyskać?

Sprzedaż na Amazon wiąże się z szeregiem korzyści. Firmy, które zdecydują się na taką formę dotarcia do klientów, dbają o spójny wizerunek, jednocześnie zyskując pakiet dodatkowych narzędzi i zapewniając ochronę własnej marki. Dostęp do bazy kilku milionów klientów, którzy mają zaufanie do Amazon to wymierna korzyść, która z pewnością wpłynie na wyniki sprzedaży. Sprzedając na Amazon, zwiększa się również widoczność swojej oferty w sieci ze względu na wysoką jakość pozycjonowania serwisów, co finalnie przekłada się na dobrą pozycję w wyszukiwarkach. I co najważniejsze – na każdym kroku można liczyć na pełne wsparcie i doradztwo ze strony Amazon i skupić się na najważniejszym – sprzedaży swoich produktów.

Praktyczna wiedza od innych

Dodatkowe informacje na tematy sprzedaży na Amazon znajdują się na stronie https://services.amazon.pl/. Wyjątkowym źródłem wiedzy są również sprzedawcy, którzy z powodzeniem sprzedają na Amazon i dzielą się swoim doświadczeniem na forach sprzedawców oraz oficjalnym kanale Amazon Polska na Youtube. Ponadto istnieje takie miejsce jak Uniwersytet Sprzedawców (Seller University), w którym można zdobyć szeroką wiedzę na temat sprzedaży, np. realizując jeden z kursów. Kursy są dostępne po zalogowaniu się w Seller Central.

Wszystkich zainteresowanych rozpoczęciem współpracy z Amazon zachęcamy do bezpośredniego kontaktu z działem wsparcia sprzedawców.