Do ataków phishingowych, czyli trudnych do identyfikacji internetowych oszustw dochodzi, gdy pod nazwą zaufanego sprzedawcy, za rzekomą ofertą sprzedaży, np. w mediach społecznościowych, samą transakcją lub w handlowej korespondencji stoi jednak ktoś, kto kontaktuje się z nami, by jedynie zdobyć wrażliwe dane, np. numer PESEL, dane logowania do konta bankowego, numery kart kredytowych czy dane do konta Amazon. Oszuści często próbują stworzyć poczucie pilności, aby przekonać kupujących do zrobienia tego, o co proszą. Warto zatrzymać się na chwilę i przemyśleć sytuację, zanim damy się namówić na zbyt szybkie działanie.

Mimo, że do tego rodzaju oszustw dochodzi poza naszym sklepem i bez naszego udziału, będziemy w dalszym ciągu inwestować w ochronę klientów oraz w kampanie informacyjne, jak bronić się przed tego typu rynkowymi praktykami
podkreśla Dharmesh Mehta, wiceprezes Amazon Selling Partner Services.

PAMIĘTAJ! Amazon nigdy nie prosi o:

  • Podanie danych osobowych w e-mailach, SMS-ach ani podczas rozmów telefonicznych
  • Płatność ani nie oferuje zwrotu pieniędzy, którego się nie spodziewasz
  • Dokonanie płatności poza serwisem, np. poprzez przelew bankowy, przesłanie danych karty kredytowej pocztą e-mail, przekazanie danych karty podarunkowej przez telefon
  • Zdalny dostęp do urządzenia, np. poprzez zainstalowanie aplikacji

Jak chronić się przed internetowymi oszustami?Oto pięć porad, jak nie paść ofiarą oszustwa podczas zakupów internetowych:

  1. Weryfikuj zakupy na Amazon. Jeśli otrzymasz wiadomość o zakupie jakiegoś produktu lub usługi, nie odpowiadaj na nią, nie klikaj w żadne linki w wiadomości, tylko zaloguj się do konta Amazon lub otwórz aplikację mobilną Amazon. Przed podjęciem jakichkolwiek dalszych działań, upewnij się, że zamówienie rzeczywiście znajduje się w Twojej historii zakupów.
  2. Zaufaj aplikacji i stronie Amazon. Nigdy nie prosimy o płatność przez telefon lub w e-mailu – tylko w naszej aplikacji mobilnej lub na naszej stronie internetowej. Nigdy też nie dzwonimy z prośbą o dokonanie płatności lub przelewu na innej stronie.
  3. Uważaj na fałszywą presję czasową i pozorne ryzyko poniesienia strat – oszuści często starają się wywierać na ofierze presję, żeby ta podporządkowała się ich poleceniom.
  4. Nie daj się namówić na zakup karty podarunkowej – nigdy nie prosimy klientów o zakup karty podarunkowej. Żadna prawdziwa sprzedaż ani transakcja nie wymaga zapłaty przy użyciu karty podarunkowej. Więcej o częstych oszustwach z użyciem karty podarunkowej można przeczytać na naszych stronach.
  5. Skontaktuj się z nami – zgłoś każdą podejrzaną próbę kontaktu! W razie wątpliwości zawsze najbezpieczniej jest przerwać kontakt z potencjalnym oszustem i skontaktować się z nami bezpośrednio przez aplikację lub stronę internetową Amazon. Nie dzwoń na numery przesłane w wiadomości SMS lub e-mail lub znalezione w wyszukiwarce internetowej! Pamiętaj, że Amazon nigdy nie prosi o pobranie czy zainstalowanie jakichkolwiek programów do kontaktu z obsługą klienta ani nie żąda opłaty za jej wsparcie. Jeśli nie jesteś naszym klientem, możesz zgłosić nam swoje podejrzenia, wysyłając wiadomość na adres: stop-spoofing@amazon.com. Dzięki zgłoszeniom klientów otrzymujemy informacje, które pozwalają nam wykryć oszustów i podjąć przeciwko nim działania, co pomaga nam minimalizować ryzyko takich sytuacji.

Obejrzyj też film z dodatkowymi wskazówkami od Scotta Knappa, który kieruje naszym zespołem ds. zapobiegania ryzyka dla kupujących:

Amazon Prime Day: How to protect yourself from scams

Ta zawartość jest udostępniana przez serwis zewnętrzny (www.youtube.com).

Aby wyświetlić zawartość, należy wyrazić zgodę na pliki cookie, wybierając opcję Zaakceptuj wszystkie w pojawiającym się banerze. Można też przejść do stopki strony, wybrać opcję Preferencje plików cookie, a następnie wybrać Wł. w sekcji Funkcjonalne pliki cookie i Pliki cookie wydajności.

Jesteś chroniony podczas zakupów w Amazon

Na całym świecie pracuje ponad 15 tys. osób, w tym naukowców zajmujących się uczeniem maszynowym, programistów i ekspertów śledczych, których zadaniem jest ochrona klientów, marek, naszych partnerów i całego serwisu przed nieautentycznymi produktami, oszustwami i innego rodzaju nadużyciami.

Jesteśmy zobowiązani do ochrony konsumentów przed oszustami, którzy próbują podszywać się pod Amazon, wykorzystując zaufanie, jakim obdarzają nas klienci. Będziemy nadal ścigać oszustów, pociągać ich do odpowiedzialności, a równolegle kontynuować współpracę z organizacjami, aby edukować konsumentów i zapewnić narzędzia, które umożliwiają im bezpieczne zakupy online.