W Amazon konsekwentnie dążymy do tego, aby być najbezpieczniejszym miejscem pracy na świecie, a zdrowie naszych pracowników jest dla nas najważniejsze. Jesteśmy ekspertami w tym zakresie – nie tylko przestrzegamy istniejących przepisów, ale wprowadzamy, testujemy i udoskonalamy własne rozwiązania BHP. Więcej – budujemy kulturę bezpieczeństwa, umożliwiając dialog pomiędzy wszystkimi pracownikami i wsłuchujemy się w indywidualne głosy nt. propozycji usprawnień w tym obszarze. Wszystko po to, aby w Amazon każdy czuł się odpowiedzialny za tworzenie bezpiecznego miejsca pracy.

Bezpieczne (własne) inicjatywy


Pracownicy mają możliwość szczególnego zaangażowania się w budowanie kultury bezpieczeństwa dzięki specjalnym inicjatywom z zakresu BHP. Jedną z nich jest funkcja Safety Ambassadors, czyli Ambasadorów Bezpieczeństwa. Pracownicy poziomu początkowego mogą zgłaszać się do jej pełnienia, a następnie dbać o to, aby w miejscu pracy nie było żadnych zagrożeń, np. poprzez przeprowadzanie audytów bezpieczeństwa i zwracanie uwagi na to, czy współpracownicy przestrzegają zasad BHP. Ambasadorzy działają we wszystkich centrach dystrybucyjnych Amazon. Zauważone problemy starają się rozwiązać sami, a jeśli nie ma takiej możliwości – zgłaszają je do działu bezpieczeństwa.

Hero-Amazon-Kołbaskowo-SZZ1-photo44

Z kolei program „DragonFly” został stworzony z myślą o umożliwieniu pracownikom zgłaszania swoich spostrzeżeń, sugestii i pomysłów dot. bezpieczeństwa za pośrednictwem specjalnej platformy. Autorzy rozwiązań, które zostaną uznane za najlepsze w danym miesiącu, zostają nagrodzeni, a ich pomysły – wdrożone. Dzięki temu pracownicy Amazon mają wpływ nie tylko na to, jak wygląda bezpieczeństwo w ich centrum dystrybucyjnym – ich pomysły mogą zostać wprowadzone w innych budynkach w Polsce, a nawet na świecie.

Z robotami bezpieczniej


Rozwiązania wykorzystujące automatykę, takie jak roboty transportowe czy paletyzatory, zwiększają bezpieczeństwo pracowników i podnoszą ergonomię ich pracy. Dzięki robotom (tzw. drive’om) nie muszą oni chodzić pomiędzy półkami w poszukiwaniu produktów – to regały podjeżdżają do nich. Poruszają się one po specjalnie wydzielonej strefie robotycznej, do której nie mają wstępu nieuprawnieni pracownicy. Ci z dostępem do strefy, wchodząc do niej, muszą założyć specjalną kamizelkę – dopiero wtedy są „widoczni” dla drive’ów. Paletyzatory eliminują natomiast konieczność podnoszenia przedmiotów. Wszystkie technologie robotyczne wykorzystywane w centrach Amazon są wyposażone w czujniki, kamery lub lasery, dzięki którym wyłączają się za każdym razem, kiedy pracownik zbliży się do nich na zbyt małą odległość.

Trening czyni mistrza


Doskonale zdajemy sobie z tego sprawę w Amazon, dlatego co roku każdy pracownik obowiązkowo powtarza szkolenie „Reday, Steady, Go!”, które jest nieodłącznym elementem pierwszego dnia pracy. Dotyczy ono ergonomii pracy oraz bezpiecznej obsługi towarów. Jego głównym celem jest zaprezentowanie łatwych do zastosowania zasad bezpiecznego poruszania się podczas wykonywania obowiązków czy wskazówek dotyczących przyjmowania pozycji ciała sprzyjających zmniejszaniu wysiłku i ograniczaniu ryzyka wystąpienia potencjalnych urazów.

Każdy głos jest ważny


Chcemy mieć pewność, że pracownicy Amazon czują się bezpieczni w swoim miejscu zatrudnienia. Dlatego każdy z nich codziennie wypełnia ankietę SLI (Safety Leadeship Index), w której o to pytamy. Jest ona anonimowa i wypełniają ją wszyscy pracownicy, niezależnie od zajmowanego stanowiska. Formularz otrzymują na skanerach albo na monitorach na stanowiskach pracy, a menedżerowie na swoich laptopach. Dzięki temu mamy obraz tego, jak postrzegany jest konkretny budynek pod kątem bezpieczeństwa.

W Amazon wychodzimy z założenia, że do krzewienia zasad bezpieczeństwa można podejść również z humorem, np. organizując zabawną kampanię, quiz, losowanie, tydzień bezpieczeństwa czy konkurs polegający na tym, kto najlepiej przeprowadzi wózek widłowy przez tor przeszkód. Najważniejsze jest to, aby stale przypominać pracownikom o procedurach i przekonać do ich przestrzegania
mówi Dastin Frysiak, kierownik ds. szkoleń w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Potwierdzeniem najwyższych standardów bezpieczeństwa w miejscu pracy jest certyfikat ISO 45001, który otrzymały trzy centra dystrybucyjne Amazon w Polsce: w Pawlikowicach k. Łodzi, Kołbaskowie k. Szczecina i Sosnowcu.