Wartość sprzedaży zagranicznej europejskich MŚP w sklepach Amazon przekroczyła 17 mld euro, notując ponad 20% wzrost względem 2021 r. Było to możliwe m.in. dzięki inwestycjom Amazon w technologię, infrastrukturę oraz narzędzia sprzedażowe, aby zwiększać kompetencje cyfrowe oraz eksportowe przedsiębiorców z całej Europy. W 2022 r. firma przeznaczyła na ten cel ponad 8 mld euro.

Eksport europejskich MŚP_Amazon_pl.png

Naszą rolą jest ułatwianie przedsiębiorcom ekspansji międzynarodowej bez konieczności dokonywania dużych inwestycji. Wszystko po to, by wspierać ich w swobodnym korzystaniu z zalet jednolitego rynku UE. Sprzedawcy zewnętrzni (z których wielu to MŚP) odpowiadają za ok. 60% całkowitej sprzedaży Amazon. Wiemy, że poza otwartymi granicami do rozpoczęcia sprzedaży zagranicznej potrzebują narzędzi, doświadczenia i wiedzy na temat cross-border e-commerce. Dlatego dzielimy się swoim know-how, z którego skorzystało już 275 tys. przedsiębiorców sprzedając swoje produkty w 9 europejskich sklepach Amazon i docierając do setek milionów klientów
komentuje Benedikt Berlemann, Dyrektor, EU Marketplace Expansion w Amazon.

Polskie firmy także coraz śmielej spoglądają w stronę zagranicznych klientów. Już ponad 75% polskich przedsiębiorców sprzedających na Amazon zdecydowało się na sprzedaż zagraniczną w ramach Unii Europejskiej. Najchętniej wybieranymi kierunkami były: Niemcy, Francja, Włochy, Austria i Hiszpania, a najpopularniejszymi kategoriami produktowymi: Dom, Uroda, Odzież, Kuchnia i AGD oraz Sport. W 2022 r. wartość sprzedaży eksportowej wyniosła 4,4 mld złotych, czyli o 15% więcej niż w 2021 r.

Dotychczas próg 1 mln złotych sprzedaży na Amazon przekroczyło ponad 600 polskich MŚP, z czego ponad 40 po raz pierwszy w 2022 r. Z kolei próg 100 000 zł osiągnęło już łącznie 1 700 przedsiębiorców, a wśród nich 200 pierwszy raz w ubiegłym roku. Tylko w 2022 roku polskie MŚP sprzedały na Amazon ponad 25 mln produktów (średnio 50 co minutę).

Eksport polskich MŚP_Amazon_pl.png

Otwarty dostęp do wiedzy

Już w 2020 r. Amazon rozpoczął się w Europie bezpłatny internetowy program edukacyjny Amazon Small Business Accelerator [ASBA]. Program oferuje, w zależności od lokalizacji, m.in. dostęp do: szkoleń online, porad ekspertów, branżowych wydarzeń. Z kolei w kwietniu 2023 roku uruchomiony został Europejski Akcelerator Ekspansji, który służy sprzedawcom i ułatwia rozwój we wszystkich 9 sklepach Amazon w Europie, w tym 8 w UE i Wielkiej Brytanii, dając jednocześnie klientom dostęp do milionów produktów.

Amazon nie tylko implementuje w poszczególnych krajach swoje europejskie programy rozwojowe dla przedsiębiorców, ale także dopasowuje do lokalnych potrzeb. W Polsce odpowiednikiem ASBY jest uruchomiony w czerwcu portal cross-border.pl, który ma ułatwiać polskim MŚP ekspansję międzynarodową. To pierwsza w Polsce platforma edukacyjna poruszająca szeroko zagadnienia sprzedaży eksportowej w internecie, którą Krajowa Izba Gospodarcza współtworzy z Amazon.

W teorii sprzedaż w Europie nie ma granic, ale wiemy, że w praktyce przedsiębiorcy borykają się z różnymi barierami: językowymi, administracyjnymi czy prawnymi. My chcemy pokazać, że e-handel transgraniczny nie musi być trudny, a dzięki kanałom online sprzedaż zagraniczna rozwija się zdecydowanie łatwiej i szybciej, szczególnie jeśli do dyspozycji ma się ekspercką bazę wiedzy
mówi Karolina Opielewicz, członkini zarządu Krajowej Izby Gospodarczej.

Aleksandra Borycka, Head of Marketplace Amazon.pl dodaje, że priorytetem jest edukacja przedsiębiorców - Wiemy, że to właśnie wiedza i dostęp do odpowiednich narzędzi zachęca do rozpoczęcia sprzedaży zagranicznej. Dlatego ułatwiamy rozwój e-handlu w ramach programu Europejskiego Akceleratora Ekspansji i dzielimy się know-how, jak w przypadku portalu Cross-border.pl, dzięki któremu przedsiębiorcy zyskują kompetencje niezbędne do rozwoju sprzedaży poza granicami kraju. A wszystko z myślą o klientach, którzy wchodząc na Amazon.pl, zyskują dostęp do ponad 400 mln produktów.

Cross-border e-commerce po polsku

Przedsiębiorcy, którzy już są obecni na Amazon przyznają, że rozpoczęcie sprzedaży na marketplace było elementem ich biznesplanu - Chęć wyjścia poza granice była głównym powodem decyzji o sprzedaży na Amazon, którą podjęliśmy w 2018 roku. Dzisiaj sprzedajemy nasze produkty w 10 krajach w Europie, a także rozważamy, po przerwie spowodowanej pandemią, powrót ze sprzedażą do Japonii i Stanów Zjednoczonych – mówi Kamil Luberecki, właściciel marki Packshi i Hugh Butler i dodaje - W 2022 roku sprzedaliśmy na Amazon 16 000 produktów. To wzrost o 200% w porównaniu z poprzednim rokiem, ale cały czas analizujemy potencjał i testujemy nowe produkty, które uzupełnią naszą kategorię. Możemy sobie na to pozwolić, bazując na stabilnym modelu biznesowym największego na świecie marketplace.

Sprzedawcy mają do wyboru różne modele współpracy z Amazon. Obsługę zamówień mogą realizować samodzielnie lub skorzystać z globalnej sieci dystrybucji i outsourcować magazynowanie, odbiór, pakowanie i dostarczanie, jak również obsługę klientów oraz proces zwrotów w ramach programu Fulfillment by Amazon (FBA). Z tej opcji skorzystało już ponad 40% polskich MŚP.

Nasza firma nigdy nie osiągnęłaby takiego stadium rozwoju bez narzędzi, z których korzystamy sprzedając na Amazon. Dzięki tej współpracy nasze skarpetki dostępne są dzisiaj w ponad 80 krajach. Otrzymujemy pełny pakiet wsparcia, który zawiera narzędzia reklamowe, logistyczne i sprzedażowe. Za sprawą takich usług jak Fulfillment by Amazon, ja i moi pracownicy mamy więcej czasu na rozwój biznesu, czyli pracę koncepcyjną nad nowymi produktami czy budowę marki. Dlatego, gdybym miał opisać usługi Amazon, powiedziałbym, że są kompletne
podkreśla właściciel Cyprian Iwuć, właściciel Rainbow Socks.

Amazon zatrudnia bezpośrednio ponad 250 000 osób w Unii Europejskiej i współpracuje z przedsiębiorcami z całego świata, zapewniając im dostęp do setek milionów klientów. To właśnie z myślą o korzyściach dla tych ostatnich, kontynuuje prace zespołów w kilku centrach rozwoju nad najnowocześniejszymi technologiami, w tym nad sztuczną inteligencją, robotyką i uczeniem maszynowym.

Dodatkowo w dniach 11-12 lipca 2023 klienci Amazon.pl będą mogli zaoszczędzić dzięki wyjątkowym promocjom podczas Amazon Prime. To dwudniowe wydarzenie jest doskonałą okazją do zakupu urządzeń Amazon i najpopularniejszych zagranicznych marek – m.in. Sony, DJI, Bose, Philips i Lego – oraz zdobycia dużych zniżek na produkty polskich firm – m.in. Krosno, Wedel, Eveline i DAX Cosmetics.

Obraz autorstwa: Freepik